بحرین: ایران هنوز خطر اصلی برای امنیت منطقه است!

بحرین: ایران هنوز خطر اصلی برای امنیت منطقه است!
شنبه 2 آذر 1398 - 18:11

وزیر امور خارجه بحرین بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم و ادعا کرد ایران مهم‌ترین خطر برای امنیت و ثبات منطقه است.

العالم - بحرین

«خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین، در پانزدهمین اجلاس سالانه «گفت‌وگوی منامه» بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرد و مدعی شد که ایران به تأسیسات نفتی سعودی حمله کرده است.

به گزارش وبگاه «وزارت امور خارجه بحرین»، خالد بن احمد در این سخنرانی «نقش کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] و مصر و اردن» در تضمین امنیت و ثبات منطقه را «مهم» توصیف کرد و گفت، «اهمیت راهبردی و بزرگ منطقه در همه حوزه‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی، ایجاب می‌کند که این کشورها برای حفظ امنیت و صلح، همکاری کنند».

او در ادامه ایران را متهم کرد و گفت، «ایران با ادامه دادن به حمایت از تروریسم و شبه‌نظامیان تروریستی مثل حزب‌الله یا دیگران و ادامه سیاست‌های توسعه‌طلبانه و نقض قانون بین‌الملل و حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی، حمله به کشتی‌های تجاری در دریای عمان و تهدید کردن سلامت دریانوردی و تلاش برای مانع‌تراشی در تلاش‌های کشورهای ما [در منطقه] برای مردم، هنوز خطر اصلی برای امنیت و ثبات منطقه است».

این مقام بحرینی البته برای این اتهامات هیچ مدرکی ارائه نکرد سپس از جامعه بین‌الملل خواست تا «برای بازداشتن ایران و توقف دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و احترام گذاشتن به حاکمیت و استقلال آنان» تلاش بیشتری کند و به گفته او «کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] در امور داخلی ایران دخالت نکرده و نخواهند کرد».

همچنین خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش کرد خالد بن احمد در این سخنان گفته که «کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] هیچ‌گاه خواستار تغییر نظام ایران نبوده و نخواهند بود». این جمله در خبری که وبسایت وزارت خارجه بحرین از سخنان وزیر خارجه منتشر کرده، وجود ندارد.

وزیر بحرینی در ادامه سخنانش، ضمن انتقاد از رژیم صهیونیستی در شهرک‌سازی و اشغال جولان سوریه، صرفا این اقدام صهیونیست‌ها را خلاف قانون بین‌الملل دانست و بدون اشاره به اشغالگری آن در فلسطین، از صلح سخن گفت و افزود که «تحقق صلح عادلانه و کامل، منفعت جمعی کشورهای منطقه است و این صلح جز با حل مسئله فلسطین، محقق نمی‌شود».

او حل مسئله فلسطین را بر اساس راهکار دو دولتی دانست که در سرزمین اشغال شده در سال ۱۹۶۷ و به پایتختی نیمه شرقی شهر اشغالی قدس و طرح ابتکاری کشورهای عربی باشد نه بر اساس پایان اشغالگری اسرائیل در کل سرزمین فلسطین.

ابتکار کشورهای عربی برای صلح فلسطین، بر اساس تشکیل دو دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی است که در آن قدس شرقی پایتخت فلسطین و قدس غربی پایتخت رژیم صهیونیستی تلقی شده است. رژیم صهیونیستی تاکنون با این طرح سخاوتمندانه‌ای که سال‌های پیش عربستان سعودی آن را پیشنهاد کرده، موافقت نکرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها