بخش دوم/ سلیم الجبوری در گفتگوی تفصیلی با العالم:

رفتار برخی طرف‌های سیاسی در تظاهرات جنگ سیاسی تمام عیار بود/ هدف اصلی افشاگری ها در این زمان خاص، دوستان عراق است نه ملت

دوشنبه 4 آذر 1398 - 13:48

سلیم الجبوری، رئیس سابق پارلمان عراق، فاش کرد که آمریکا از چندین سال پیش با ارسال پیام های واضح برای عراق از این کشور خواسته است که در چهارچوب استراتژی کلی ترسیم شده برای منطقه حرکت کند؛ از جمله اینکه از همکاری با ایران پرهیز کرده و با ارائه شواهد و مدارکی با حرف شنوی خود از آمریکایی ها از همکاری مثبت تر و مؤثرتر آنها برخوردار باشند.

العالم - عراق

سلیم الجبوری در گفتگوی اختصاصی با شبکه خبری العالم برنامه "ضیف و حوار" تأکید کرد که تظاهرات اخیر در عراق زیر پای برخی طرف های سیاسی را که سعی می کردند ملت را در چنبره نفوذ انحصاری خود درآورند، خالی کرد.

بیشتر بخوانید: بخش اول گفتگو سلیم الجبوری با العالم

وی افزود: برخی طرف های سیاسی سعی می کردند به بهانه اصلاحات، جای پای خود را محکم تر کنند و امتیازات و نفوذی بیش از گذشته به دست آورند و حتی قوانینی را در جهت تحکیم و تثبیت منافع سیاسی خاص خود به تصویب برسانند. آنها صرفا در جهت تأمین اهداف و منافع خود تلاش می کردند اما در رسانه ها وانمود می کردند که درصدد تأمین منافع ملت عراق هستند.

رفتار برخی طرف‌های سیاسی در تظاهرات جنگ سیاسی تمام عیار بود

وی در گفتگو هشدار داد که برخی از این طرف ها سعی کردند در رسانه ها خود را تنها حامی و نماینده خواست مردم معرفی کنند اما به خوبی رسوا شدند. برخی طرف های دیگر هم سعی کردند با تحریک مردم و وارد کردن هم حزبی های خود در تظاهرات، از رقبای سیاسی انتقام بگیرند. آنها پلاکاردها و عکس هایی از رقبا و مخالفان سیاسی خود به دست می گرفتند یا اینکه به دفاتر نمایندگی احزاب حمله می گردند و آنها را به آتش می کشیدند؛ این جنگ یک جنگ سیاسی تمام عیار بود.

مداخله آمریکا و غرب در تظاهرات مردمی عراق

الجبوری درباره نقش عوامل خارجی به خصوص آمریکایی ها خاطرنشان کرد که اندکی پس از شروع تظاهرات برخی قدرت های بین المللی بعد از مدتی گیجی و تردید، این تظاهرات را فرصتی برای مداخله دیدند لذا شروع به اعمال فشار بر دستگاه های دولتی کردند.

وی افزود که برخی از این نیروهای بین المللی عوامل و بازوهایی حتی در میان جریان های مردمی داشتند. وی گفت: طبعا نمی توان منکر شد که برخی عوامل بین المللی در هر حال در صحنه حضور داشتند و سعی کردند به نحوی از اوضاع بحرانی عراق برای تأمین منافع و مطامع اربابان خود بهره برداری کنند.

رئیس سابق پارلمان عراق به عنوان مثال به اظهارات کاخ سفید در خصوص دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگام اشاره کرد و گفت که حتی هنوز هم اطلاعات و اظهاراتی با لحن کاملا توهین آمیز منتشر می شود با این مضمون که فلان مسئول باید محاکمه شود و آنها درباره وضعیت کنونی عراق مقصر هستند.

الجبوری با اشاره به این موارد گفت که همه اینها مواردی از مداخله های غیر قابل قبول هستند که نباید جدی گرفته شوند زیرا صرفا برای تحریک مردم صورت می گیرند.

وی همچنین به موضوع افشاگری ها و شایعه سازی ها اشاره کرد و گفت که هدف از این ترفند هم این است که وانمود کنند عراق صحنه درگیری بین طرف های خاصی است و هر یک از این طرف ها در حال عرض اندام و زورنمایی است کما اینکه برخی شخصیت ها را هدف قرار داده با بدترین عناوین آنها را متهم می کنند؛ به این ترتیب مردم به جای دریافت اطلاعات دقیق و درست در میان جنجال و فضای ابهام آلودی که رسانه ها ایجاد کرده اند، گیج و سر در گم می شوند.

پاسخ الجبوری به شایعات درخصوص شایعه هایی روزنامه های آمریکایی

وی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم درباره شایعه هایی که در روزنامه های آمریکایی منتشر شده است با این مضمون که یکی از مشاوران یا کارکنان دفتر الجبوری، عامل ایران بوده است گفت: من به عنوان یکی از مقامات دولت عراق زمانی که رئیس پارلمان بودم با همه کشورها همکاری می کردم و از روابط با همه طرف های (منطقه ای و بین المللی) استقبال می کردم. روابط ما کاملا شفاف و علنی و مستند است.

وی افزود: "من سفرهای علنی به جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عربی و آمریکا داشته ام. این امر کاملا طبیعی است؛ معمولا هیچ اعتراضی به اصل روابط وارد نیست بلکه این طبیعت و ماهیت و نتایج این روابط است که مورد اعتراض قرار می گیرد. من اعتقاد کامل دارم که روابط من به طور کامل در جهت تأمین منافع عراق بوده است و این، بخشی از مسئولیت من بود."

وی خاطرنشان کرد که این افشاگری ها چیز خاصی را ثابت نکرده اند بلکه صرفا به منظور تخریب شخصیت ها و رهبران عراق صورت می گیرند تا آنها را مسئولینی وابسته و مزدور نشان دهند و این اصلا حقیقت ندارد.

الجبوری افزود: مواضع من اصولی، اعلام شده و حقیقی است. من می دانم که باید با همه همسایه ها از جمله جمهوری اسلامی ایران روابط خوب و محکمی بر اساس احترام متقابل به حاکمیت دو طرف برقرار کنم و این امر اصل کلی ضرورت برقراری روابط را تأیید می کند. این سیاست به مراتب بهتر از قطع ارتباط و خصومتی است که ملت عراق بهای آن را پرداخت می کنند.

وی تصریح کرد: این سیاست ممکن است به مذاق برخی خوش نیاید اما این موضوع دیگر به ما ربطی ندارد؛ ممکن است گاهی مسائلی پیش بیاید اما ما به استراتژی ها و سیاست های خود اطمینان داریم. ما چه در قدرت باشیم و چه نباشیم منافع عراق را در اولویت قرار داده ایم.

الجبوری در پاسخ به سئوالی درباره زمان افشاگری ها و تلاش برای تخریب سیاست مداران عراقی گفت: هدف از این افشاگری ها از همان لحظه نخستین، تحریک افکار عمومی بود به محض اینکه تظاهراتی در عراق راه می افتد کسانی می کوشند آن را به یک عملکرد سیاسی یا شخصیت های سیاسی نسبت دهند که نوعی خشم و نارضایتی را به دنبال داشته است. و با سیاه نمایی چنین وانمود کنند که اگر فلان شخصیت یا جریان در قدرت بماند کار به آشوب و هرج و مرج خواهد کشید.

وی هشدار داد که ادامه این نوع سوء استفاده، در صورت ادامه تظاهرات خطرناک است.

وی تصریح کرد که این رفتار از بعد داخلی و خارجی، نوع موج سواری و سوء استفاده از حرکت مردم و نمونه واضح و آشکاری از مداخله طرف های خارجی است.

وی یک بار دیگر تأکید کرد که هدف اصلی افشاگری ها در این زمان خاص، دوستان عراق است نه ملت.

الجبوری تصریح کرد: بدیهی است که طرف های بین المللی چه کشورهای عربی و چه جمهوری اسلامی ایران، هر یک به دنبال منافع خاص خود باشند و استراتژی خاص خود را برای تأمین منافقع خاص خود دنبال کنند، اما اگر پا را فراتر نهاده و در صدد مداخله در امور داخلی ما باشند یا حاکمیت کشور را نقض کنند یا با استفاده از ابزارهای خاص سعی کنند کشور را به خود وابسته کنند، آن وقت قطعا مشکلاتی درست خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که دولت عراق می کوشد با امضای توافقنامه، حضور آمریکا در عراق را محدود به چهار چوب قانون کند و گفت: احیانا کار از مداخله رسمی به مداخله سیاسی کشیده می شود چنانکه اظهارات برخی سفارت خانه ها و شخصیت ها نشان از همین واقعیت دارد.

رئیس سابق پارلمان عراق همچنین خاطرنشان کرد که برخی کشورها استراتژی های تعریف شده خود را رها کرده و می کوشند طرف های سیاسی را تحت فشار قرار داده و وادار به تبعیت از خود کنند. عراق طبعاً تحت بند هفتم بوده است و بسیاری از اتفاق ها در زمان تحت الحمایگی رخ داده است. "مشکل اینجاست که هیچ یک از این طرف ها نمی خواهند مسئولیت آن مرحله را بپذیرند و قبول کنند که نتایج و حوادث که ما امروز با آنها رو به رو هستیم حاصل استراتژی همان هاست".

وی تصریح کرد: "البته من سیاستمداران و رهبران عراق را مسئول می دانم که راضی شده اند در مسیری حرکت کنند که آنها برایشان تعریف کرده اند و خطوط کلی آن را آنها تعیین کرده اند. همچنان که امروز می بینیم که همه آنها هم از مسئولیت خود شانه خالی کرده و رهبران و سیاستمداران عراقی را مسئول می دانند."

وی افزود: "می بایست دولت عراق و طرف های رسمی به صراحت مسئولیت همان کشورها را در قبال اوضاع کنونی عراق و اینکه چرا کشور اکنون در این شرایط دشوار قرار گرفته و رو در روی تروریسم و افراطی گری ایستاد و حتی از کل منطقه دفاع کرد".

وی با اشاره به این موضوع که کمک های بین المللی به عراق قابل انکار نیست گفت: اما اینکه آن روزها به کلی نادیده گرفته شوند و به ملت چنین القا شود که هر چه که بوده و هست وضعیتی منفی است که باید به هر ترتیب که شده تغییر یابد.. نمی توان در مقابل چنین حرکتی سکوت کرد. باید تا می توانیم در جهت تثبیت استراتژی خودمان تلاش کنیم و سوء تفاهم تمام کسانی را که با حسن نیت و صرفا برای دستیابی به حقوق خود به خیابان آمده است برطرف کنیم و ثابت کنیم که حقیقت بسیار فراتر از آن چیزی است که در ظاهر به نظر می آید؛ تا در نهایت برسیم به مرحله ساخت دولت عراق.

رئیس سابق پارلمان عراق فاش کرد که سال ها قبل پیام هایی خطاب به ملت عراق ارسال می شدند و از عراق می خواستند که برای گرفتن حمایت و پشتیبانی باید در چهارچوبی که آنها تعریف کرده اند، حرکت کنند ولی اگر خلاف این را انجام دهد، موجودیتی نخواهد داشت و زیر شدیدترین فشارها قرار خواهد گرفت. وی تصریح کرد که دیدار وزیر خارجه با نخست وزیر که درست سال پیش انجام شد در همین راستا بوده است تا باز به عراق گوشزد کند که باید در مسیر تعیین شده حرکت کند و راه دیگری ندارد.

وی همچنین فاش کرد که مضمون کلی این پیام ها این بود که عراق باید از همکاری و ارتباط با ایران دوری کند و در چارچوب استراتژی ترسیم شده از سوی آمریکا حرکت کند و با دلیل مدرک هم ثابت کند که در مسیر آمریکا حرکت می کند تا آمریکایی ها هم با آن همکاری کنند.

الجبوری با اشاره به تظاهرات مسالمت آمیز مردم گفت: هدف اصلی از این تظاهرات اصلاحات سیاسی بود و شعار اصلی آن این بود که "ما وطن را می خواهیم" و منظور از وطن، وطن به تمام معنای کلمه بود.

استراتژی عراق، برقراری روابط با کشورها ضمن حفظ استقلال و تامین منافع مردم

وی با اشاره به ماهیت روابط عراق با کشورهای منطقه به خصوص جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ما باز هم تأکید می کنیم که استراتژی ما، برقراری روابط و حفظ موجودیت و حاکمیت و استقلال و ثبات و دفاع از منافع مردم از طریق روابط با دیگران است. ما مجبور نیستیم با همه قطع رابطه کنیم و خود را در حالت خفقان و جنگ قرار دهیم که پیامد منفی آن به طور قطع قبل از نظام سیاسی، متوجه مردم خواهد شد.

سلیم الجبوری در پایان گفت: امیدواریم هر چه زودتر از این بحران بیرون بیاییم. نمی خواهیم در برخورد با این بحران سهل انگاری کنیم زیرا همین بحران فرصتی برای مداخله های فراوان به وجود می آورد. همچنین با اعمال خشونت برای پایان دادن به آن مخالفیم. روشی که تا کنون برای برخورد با این بحران در پیش گرفته شده است اگر با تدابیر ریشه ای و واقعی و قانع کننده و قابل قبول همراه باشد به طور قطع به جلب رضایت بخش عمده ای از معترضان خواهد انجامید.

پربیننده ترین خبرها