نگاهی به ۹ دور مذاکره و توافق بی‌ثمر طرف‌‌های یمنی از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹

نگاهی به ۹ دور مذاکره و توافق بی‌ثمر طرف‌‌های یمنی از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹
دوشنبه 4 آذر 1398 - 15:12

از سال 2006 تا کنون طرف‌های مختلف در یمن نُه دور مذاکره و توافق انجام شده اما هیچ کدام از آنها دوام چندانی نیاورده است.

العالم - یمن

توافق «ریاض» که اخیرا میان دولت مستعفی یمن و «المجلس الانتقالی الجنوبی» (شورای انتقالی جنوب) مورد حمایت امارات در شهر ریاض امضا شد حلقه جدیدی از سلسله مذاکرات و توافق‌های امضا شده از ۲۰۰۶ تا کنون میان طرف‌های یمنی است که بنا به گزارش خبرگزاری «آناتولی» تمام آنها شکست خورده است.

بر اساس این گزارش، از سال ۲۰۰۴ و آغاز درگیری‌ها میان جنبش انصارالله یمن و دولت «علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور پیشین یمن (که در مجموع ۶ جنگ میان آنها انجام شد) تا توافق ریاض فعلی در نوامبر ۲۰۱۹ ، نه دور مذاکره و توافق میان طرف‌های یمنی امضا شده است.

توافق صلح صعده در ۲۰۰۶

این توافق در ۲۸ فوریه ۲۰۰۶ میان دولت وقت یمن و انصارالله امضا شد تا زمینه برای برگزاری انتخابات ریاستی و محلی در سپتامبر همان سال فراهم شود.

توافق دوحه ۲۰۰۸

دولت وقت یمن و انصارالله در اول فوریه ۲۰۰۸ سندی برای اجرای کردن توافق آشتی میان دو طرف امضا شده در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۷، امضا کردند. این سند مربوط به پایان جنگ چهارم از جنگ‌های شش گانه میان طرفین بود اما طولی نکشید که جنگ پنجم در مارس ۲۰۰۸ آغاز شد.

توافق صلح و شراکت در ۲۰۱۴

در ۲۱ سپتامبر برای پایان دادن به بحران میان دولت وقت یمن و انصارالله امضا شد و بر اساس این توافق «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور وقت باید دو مشاور از میان انصارالله و «الحراک الجنوبی» انتخاب می‌کرد اما این توافق هم عملی نشد.

مذاکرات ژنو ۱ در ژوئن ۲۰۱۵

سه ماه پس از آغاز حملات ائتلاف سعودی به یمن تحت عنوان «توفان قاطعیت» مذاکرات ژنو۱ آغاز شد اما دستاوردی نداشت و منجر به توافق نشد.

مذاکرات ژنو ۲ در دسامبر ۲۰۱۵

در ۱۵ سپتامبر ۲۰۱۵ در «بیل» سوئیس میان دولت مستعفی یمن و انصارالله برگزار شد اما این نشست هم نتوانست حامل توافق باشد.

مذاکرات کویت در ۲۰۱۶

در ۲۱ آوریل ۲۰۱۶ آغاز شد ، طولانی بود و چهار دور ادامه پیدا کرد اما به نتیجه‌ای نرسید.

مذاکرات ژنو ۳ در سپتامبر ۲۰۱۸

در هشت سپتامبر ۲۰۱۸ «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل در امور یمن رسما شکست مذاکرات ژنو 3 را اعلام کرد.

توافق استکهلم در دسامبر ۲۰۱۸

مذاکرات در استکهلم سوئد میان دولت مستعفی یمن و انصارالله در شش دسامبر ۲۰۱۸ آغاز و در ۱۳ دسامبر به پایان رسید. علیرغم زمان کوتاه مذاکرات، توافق استکهلم ماحصل آن بود و سه مفاد اصلی داشت: اجرای طرح بازاستقرار در الحدیده، تبادل اسرا و رفع محاصره تعز.

توافق ریاض

در پنج نوامبر ۲۰۱۹ میان شورای انتقالی جنوب و دولت مستعفی یمن در ریاض امضا شد و بر اساس آن قرار شد دولت تکنوکرات متشکل از ۲۴ وزیر تشکیل و پست‌های وزراتی میان دو طرف تقسیم شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها