در آتش عراق خشک و تر سوختند

در آتش عراق خشک و تر سوختند
يکشنبه 10 آذر 1398 - 19:45

اگر لیستی از شمار شهدا و کشته شدگان عراقی در خلال حوادث نزدیک به 2 ماه گذشته را مرور کنیم می توانیم عکس های شهدایی را در نظر آوریم که یقینا در جریان حرکت اصلاح طلبانه شان به هر چیزی فکر می کردند جز کشته شدن.

العالم _ عراق

می توانیم عکس هایی را احیانا از محدودی از نظامیانی بیابیم که به هرچیزی فکر می کردند جز اینکه در جریان محافظت از حرکت اصلاح طلبانه مردم کشته شوند. می توانیم عکس هایی از کسانی چون علیاوی را مشاهده کنیم که اخر معلوم نشد به دست چه کس یا کسانی و چرا به شهادت رسید.

البته در این میان احتمالا نتوان عکس هایی از کسانی را مشاهده کرد که به شکلی هدفمند هم مردم و هم نظامیان را با هدف تحقق سناریوی "کشته سازی" به شهادت رساندند. بسیار تصور این مساله سخت است که در جریان تحولات اخیر عراق حکم به وقوع "برادر کشی" در میان مردم عراق داده شود. حالا و پس از آنکه قدری از قتل و خونریزی فاصله گرفته شده است و اوضاع رو به آرامش گذاشته است وقت آن رسیده است تا با تاملی ویژه تر از قبل، حوادث اخیر عراق مرور شود و درس های این ماجرا مجدد بررسی شود.

حالا دیگر هیچ شکی نیست که آشوبگران در میان تظاهرکنندگان اهدافی غیر از حرکت اصلاحی مردم را تعقیب می کرده اند. دلیل روشن آن هم اینکه کمتر کسی با "برند" آشوبگر در میان کشته شدگان و مجروحین حوادث اخیر به چشم می خورد و در عین حال در شرایطی که نخست وزیر عراق استعفا کرده است و انتظار می رود همه چیز به حالت عادی بازگشت کند اینکه همچنان صداها و شعارهایی مبنی بر پایان نیافتن ماجرا سر داده می شود به نظر بسیار تامل برانگیز می نماید. شاید از این به بعد بیش از هر کس و هر چیز مردم باید از افادی مراقبت کنند که در واقع از حرکت اصلاحی اخیر جا مانده اند و اینک با سردادن شعارهای انحرافی درصدد آن هستند که خود را به حرکت مردمی بچسبانند و از نتایج آن بهرمند شوند.

امروز پارلمان عراق با پذیرش استعفای نخست وزیر به رییس جمهور وفق قانون مهلتی 15 روزه برای معرفی نخست وزیر جدید و تشکیل کابینه داد این در حالی است که ماجرای اصلاح قانون انتخابات در دستور کار و کمیسیون انتخابات مشغول فعالیت است. معنای این امر آن است که امور عراق در مجرای طبیعی و به دور از تنش می تواند شکل اصلاحی اش را تکمیل کند بخود .در چنین شرایطی اخبار از درگیری ها در کنار مرقد حکیم از یکسو، سنگ اندازی های برخی در مقابل نحوه اجرای قانون تعیین نخست وزیر از دیگر سو و طرح مواردی انحرافی مانند محاکمه فلان شخص و... در واقع به نظر گونه ای تلاش غیر اگاهانه است که میتواند بالقوه ادامه مسیر اصلاحات را با مشکل مواجه کند.

در عراق امروز بنظر خواسته های معترضین کاملا روشن و از آن روشن تر مسیر اصلاحات است، اصلاحاتی که در دو مقوله کاملا روشن اصلاح اقتصادی و مبارزه با فساد طرح و پیگیری شد و البته تا رسیدن به نتیجه نهایی زمان زیادی پیش رو ندارد. پیروز میدان اصلاحات عراق مردم، مرجعیت و نیروهای دلسوز عراق اند و مانند همیشه زیان دیدگان کشورهایی که در اوج بحران با شعار حمایت از مردم عراق سیادت این کشور را با سفرهای سرزده و بدون هماهنگی نقض کردند، از افزایش کشته شدگان عراقی جشن گرفتند و در یک کلام کوشیدند تا حرکت اصلاحی مردم عراق را در سایه کمک به آشوب و تخریب اموال عمومی مصادره به مطلوب کنند. اگر چه خشک و تر در تحولات عراق آسیب دید و سوخت اما عراق جاوید، مستقل و ضد اشغال باقی خواهد ماند و تجربه حکومت بعث، اشغال بیگانه و خونریزی داعشی در آن تکرار نخواهد شد.

پربیننده ترین خبرها