چین از آمریکا خواست به جای دخالت در هنگ کنگ مشکلات خود را رفع کند

چین از آمریکا خواست به جای دخالت در هنگ کنگ مشکلات خود را رفع کند
چهارشنبه 13 آذر 1398 - 09:28

چین از آمریکا خواست به جای دخالت در امور داخلی هنگ کنگ و سین کیانگ که جزو امور داخلی چین محسوب می شوند به مشکلات مردم خود رسیدگی کند.

العالم - آسیا

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین روز چهارشنبه در واکنش به دخالت ها و اظهارنظرهای مقامات آمریکا در مورد نحوه اداره هنگ کنگ توسط چین گفت: آمریکا در مناطق مختلف جهان از به اصطلاح دموکراسی، آزادی و حقوق بشر طرفداری می کند، اما مسائل و مشکلات در دموکراسی، آزادی و حقوق بشر خود را نادیده می گیرد.

«هوا چون اینگ» گفت: تا شهریور امسال، در مجموع 34 هزار و 916 تیراندازی در آمریکا رخ داده که منجر به کشته شدن 9 هزار و 214 نفر شده است آمریکا تنها عضو کشورهای صنعتی پیشرفته است که قانون مرخصی با حقوق ندارد و تنها کشور در جوامع اقتصادی پیشرفته است که به هیچ وجه تعطیلات کارگران را تضمین نمی کند.

وی گفت: بعضی مقامات و اعضای کنگره آمریکا در حالی پول مالیات دهنگان را خرج می کنند به اصطلاح به آزادی خشونتگران افراطی هنگ کنگ توجه می کنند اما به مشکلات جدی در دموکراسی، آزادی و حقوق بشر کشور خود علاقه ای ندارند آیا مردم آمریکا به دموکراسی، آزادی و حقوق بشر نیاز ندارند؟ سیاستبازان آمریکا باید بیشتر به کارهای کشور خود توجه کنند.

این مقام سیاست خارجی چین در ادامه اظهارات نامناسب وزیر خارجه آمریکا درباره بیانیه مشترک چین و انگلستان را رد کرد و گفت: سیاست های اساسی نسبت به هنگ کنگ و توضیحات آن در بیانیه مشترک اعلام یکجانبه چین درباره سیاست خود و امور داخلی چین است و موضوعات توافق شده بین دو طرف نیست پایه قضایی اجرای نیک کشور دو نظام» در هنگ کنگ، قانون اساسی چین و قانون اصلی هنگ کنگ است نه بر اساس بیانیه مشترک.

پمپئو وزیر خارجه آمریکا چندی پیش گفته بود بیانیه مشترک چین و انگلستان یک «پیمان» ثبت شده و تصویب شده در سازمان ملل است آمریکا امیدوار است این تعهدات «چک بی محل» نباشد آمریکا از چین می خواهد راه حلی را که به «یک کشور دو نظام» احترام می گذارد، در پیش بگیرد.

«هوا چون اینگ» گفت: در جریان حکومت استعماری انگلستان در هنگ کنگ، مردم هنگ کنگ به مدتی طولانی نمی توانستند از حق شهروندی و حق شرکت در سیاست و امور سیاسی برخوردار باشند در حالی که پس از بازگشت هنگ کنگ به چین، دولت چین بر اساس قانون اساسی و اصل «یک کشور دو نظام»، مدیریت هنگ کنگ به دست مردم این منطقه و سیاست خودمختاری در سطح بالا را اجرا گذاشت و حقوق دموکراتیک و آزادی بی سابقه مردم هنگ کنگ بر اساس قوانین را تضمین کرد.

غرب از معیار دوگانه در مساله مبارزه با تروریسم دست بردارد

این مقام وزارت امور خارجه چین در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به حمله تروریستی اخیر در لندن گفت: تروریسم چالش مشترک کشورهاست و در این راستا به هیچ وجه نباید معیار دو گانه اجرا شود اما متاسفانه برخی کشورها در مساله مبارزه با تروریسم معیار دوگانه در پیش گرفته اند که امیدواریم از گذشته عبرت بگیرند.

او گفت: غیر از انگلستان، بیش از 20 کشور دیگر نیز پروژه های اجباری برای برخورد با عاملان و مجرمان مرتبط با خشونت و تروریسم به اجرا در آورده اند هدف و منطق این اقدام آنها با راه اندازی مرکز پرورش مهارتهای حرفه ای شین جیانگ یکسان است، فقط اقدامات چین در این راستا سیستماتیک تر، جامع تر و موثرتر است.

هوا چون یینگ افزود: چین مایل است تجربیات موفق خود را با دیگر کشورها مبادله کند و با تقویت تبادلات و همکاری در مبارزه با تروریسم و کاهش افراط گرایی، به ارائه خدمات در همکاری بین المللی مبارزه با تروریسم ادامه دهد چین امیدوار است حوادث تروریستی از قبیل حادثه اخیر لندن دیگر تکرار نشود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها