گفت و گوی تجاری چین و آمریکا در بحبوحه بحران سیاسی

گفت و گوی تجاری چین و آمریکا در بحبوحه بحران سیاسی
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 16:52

چین به رغم منازعات مختلفی که در حوزه های مهم و استراتژیکی مانند تایوان، دریای جنوبی و بتازگی هم مساله هنگ کنگ با آمریکا دارد، در حوزه تجاری با مقام های این کشور همچنان به دنبال مذاکره و گفت و گو است که نشان می دهد رشد اقتصادی و حل و فصل اختلافات تجاری برای پکن از اهمیت زیادی برخوردار است.

العالم ـ آسیا

گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری شینهوا حاکی است که در همین راستا «لیوهه» معاون نخست وزیر و مذاکره کننده ارشد تجاری این کشور با «رابرت لایتهایزر» نماینده تجاری و استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا درباره توافق مقدماتی تجاری برای پایان دادن به نبرد تعرفه ها مذاکره تلفنی انجام داده است.

از سوی دیگر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا تهدید کرده است اگر دو کشور در مرحله اول به توافق نرسند، احتمال دارد تعرفه های تجاری بر روی کالاهای چینی را افزایش دهد.

تاکنون نزدیک به ۳۵۰ میلیارد دلار از کالاهای صادراتی چین به آمریکا مشمول تعرفه شده است و در ماه دسامبر ممکن است آمریکا روی ۱۶۰ میلیارد دلار دیگر از این اقلام تعرفه وضع کند.

وزارت بازرگانی چین در بیانیه ای آورده است که گفت و گوهای روز سه شنبه تلفنی دو کشور درخصوص رسیدن به توافق اولیه برای پیشبرد گفت و گوها بوده است.

این وزارتخانه افزوده است که طرفین در خصوص برخی از مسایل به اجماع رسیده و موافقت کرده اند که گفت و گوهایشان را ادامه دهند.

گلوبال تایمز روزنامه ارگانی چین نوشته است که در مذاکرات، طرفین درخصوص مسایل مختلف رایزنی کرده اند که از جمله آنها موضوع لغو تعرفه های آمریکا بر روی کالاهای چینی بوده است و دو طرف به توافق اولیه نزدیکتر شده اند.

این گفت و گوهای تلفنی در شرایطی انجام می شود که همین هفته وزارت خارجه چین «تری برانستاد» سفیر آمریکا در پکن را احضار کرد و مخالفت خود را با هر اقدامی در خصوص تصویب نهایی پیمان حمایت از دمکراسی و حقوق بشر هنگ کنگ به وی ابلاغ کرد.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین هفته قبل گفت که کشورش مایل است با آمریکا به توافق اولیه دست یابد اما اگر ضرورت داشته باشد علیه این کشور دست به اقدامات تلافی جویانه خواهد زد.

از آغاز مذاکرات تجاری چین و آمریکا از فوریه سال ۲۰۱۸ (بهمن ۹۶) به این سو، دو کشور در ۱۳ نشست دو جانبه درباره اکثر مسایل مورد اختلاف به توافق رسیدند اما مذاکرات بارها به خاطر عهدشکنی آمریکا دچار فراز و نشیب شد.

ماه مارس سال ۲۰۱۸ (اسفند ۹۶) یعنی یک ماه پس از آغاز مذاکرات تجاری دو کشور، دولت آمریکا گزارش بازرسی ۳۰۱ علیه کالاهای چینی را منتشر و اعلام کرد ۲۵ درصد بر تعرفه گمرکی ۵۰ میلیارد دلاری کالای چینی می افزاید.

بر اساس این گزارش در ماه مه ۲۰۱۸ (اردیبهشت ۹۷)، یعنی فقط ۱۰ روز پس از صدور بیانیه مشترک دو کشور مبنی بر عدم جنگ تجاری، دولت آمریکا بر خلاف این توافق، ادامه اجرای افزایش تعرفه گمرکی بر کالاهای چینی را اعلام کرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۹ (اردیبهشت ۹۸) آمریکا غیرمسئولانه چین را به «عقب نشینی از موضع پیشین» متهم و اعلام کرد تعرفه گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را که قبلاً به ۱۰ درصد ارتقاء داده بود، به ۲۵ درصد افزایش می دهد و مراحل افزایش تعرفه گمرکی ۳۰۰ میلیارد دلاری کالای چینی باقی مانده را آغاز می کند چین نیز در واکنش به این اقدامات تعرفه ای آمریکا تا کنون بر روی ۱۲۰ میلیارد دلار از کالاهای آمریکا تعرفه اعمال کرده است.

به گزارش ایرنا، دوازدهمین دور مذاکرات تجاری دو کشور هم روزهای ۹ و ۱۰ مرداد سال جاری بدون نتیجه در شانگهای برگزار شد بعد از این مذاکرات بود که آمریکا تصمیم گرفت بر ۳۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی چین و پکن هم بر ۵۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از آمریکا تعرفه جدید اعمال کنند.

اما در سیزدهمین دور این مذاکرات که روزهای ۹ و ۱۰ مهر سال جاری در واشنگتن برگزار شد دو طرف در مسائل مربوط به کشاورزی، حفاظت از مالکیت معنوی، نرخ ارز، خدمات مالی، همکاری تجاری، انتقال فناوری و حل دعاوی به پیشرفت هایی دست یافتند.

بر این اساس آمریکا پذیرفته است افزایش تعرفه ۲۵ به ۳۰ درصدی بر ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی را که قرار بود هفته آینده اجرایی کند متوقف کند چین نیز پذیرفته است خریداران عمده این کشور به خرید محصولات کشاورزی آمریکا ادامه دهند.

پربیننده ترین خبرها