آیا سمیر خطیب به زودی برای نخست وزیری معرفی می شود؟

آیا سمیر خطیب به زودی برای نخست وزیری معرفی می شود؟
چهارشنبه 13 آذر 1398 - 22:39

راه حل هایی که مقامات لبنان ارائه دادند نزد مردم لبنان و برخی محافل سیاسی هنوز روشن نشده است؛ چنانکه مسائل روز به روز پیچیده تر می شود؛ لبنان از دو ماه تاکنون شاهد اعتراضات مردمی برای مبارزه با فساد و بهبود اوضاع معیشتی و فراهم کردن خدمات عمومی است.

العالم ـ لبنان

با توجه به پیچیدگی امور در عرصه لبنان و اهمیت بحث و مناقشه درباره راه حل های برآورده کردن مطالبات و خواسته های مردمی و نیز مواضع برخی افراد در مخالفت با کاندیداتوری سمیر خطیب برای تشکیل دولت جدید، برخی از مسئولان وابسته به حزب التیار العربی بر این باورند که حوادث لبنان شبیه یک انتفاضه مردمی که به تحقق یک خواسته منجر شود، نیست؛ بلکه آنچه که در لبنان رخ می دهد یک انقلاب مخملی است که دارای ویژگی ها و ابزارهای خاص خود است و با دیگر جنبش ها و یا انقلاب مغایرت دارد. آنچه که اعتراضات مردمی لبنان را هدایت می کند، خواسته هایی است که معترضان سر می دهند و فاقد رهبری نمادین است.

این مسئولان با اشاره به گسترش فساد و سوء مدیریت که 30 سال لبنان از آن رنج می کشد، می گویند که بحران لبنان به مدت طولانی نیاز دارد تا بتوان آن را حل و فصل کرد. تظاهرکنندگان راه حلهای مقامات کشور را نمی پذیرند و تاکید می کنند که می بایست با خواسته های تظاهرکنندگان با شیوه و راهکاری متفاوت و نه همان راهکارهای قدیمی برخورد کرد تا بتوان به راه حلی برای بحران دست یافت.

از سوی دیگر برخی شخصیتهای سیاسی در جریان آزاد ملی معتقدند که موفقیت تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست سمیر خطیب منوط به حمایت هواداران خطیب از او و نیز حمایت سعد حریری از اوست. آنها می گویند که جریان آزاد ملی ترجیح می دهد که دولتی تشکیل شود که در صدد اجرایی کردن برگه اصلاحات باشد و قوانین متعلق به مبارزه با فساد را اجرایی کند.

این شخصیت ها در واکنش به اظهارات سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان برای معرفی کردن خطیب برای نخست وزیری، می گویند: باید دید که این حمایت تا کجا ادامه دارد بویژه زمانی که خطیب بخواهد وزرای کابینه و رویکرد دولت خود را تعیین کند.

درمقابل، برخی محافل سیاسی در جریان المستقبل در خصوص حمایت حریری از کاندیداتوری سمیر خطیب برای نخست وزیری، تاکید کردند که موضع حریری قاطع و روشن بود. اگر رایزنی های پارلمانی به تعیین کسی غیر از حریری و تشکیل دولتی تکنوکرات پیش برود و در صورتی که درخصوص نامزدی خطیب اتفاق نظر وجود داشته باشد، حریری قطعا از او حمایت خواهد کرد و این امر به رایزنی های پارلمانی بازمی گردد.

نظر شما چیست؟

با نبود تصویری روشن از راه حلهای منتظره، اوضاع لبنان را چگونه ارزیابی می کنید؟

ترس و نگرانی های طرفهای امنیتی از پیامدهای منفی اعتراضات مردمی به چه معناست؟

چه چیزی العهد و متحدانش را از قطعی کردن گزینه های خود باز می دارد؟

پربیننده ترین خبرها