بر اساس نظر سنجی؛

ائتلاف چپ‌گرا همچنان جلوتر از راست‌های رژیم صهیونیستی

 ائتلاف چپ‌گرا همچنان جلوتر از راست‌های رژیم صهیونیستی
شنبه 16 آذر 1398 - 13:12

نتایج پیمایش‌های افکارسنجی جدید در فلسطین اشغالی نشان می‌دهد رقبای حزب حاکم این رژیم در حال پیشی گرفتن از آنها هستند اما انتخابات سوم هم بن‌بست سیاسی این رژیم را باز نمی‌کند.

العالم - فلسطین اشغالی

نظرسنجی جدید در فلسطین اشغالی پیش از برگزاری سومین انتخابات سراسری نشان می‌دهد حزب «آبی‌وسفید» به رهبری «بنی گانتز» از حزب «لیکود» به رهبری «بنیامین نتانیاهو» یک کرسی بیشتر دارد.

طبق پیمایش انجام شده توسط موسسه‌های «میدغام و آی‌پَنل» به سفارش شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، حزب گانتز در انتخابات جدید حائز ۳۴ کرسی پارلمان می‌شود و حزب لیکود نیز ۳۳ کرسی را به دست می‌آورد.

به نوشته وبگاه «جروزالم پست» این نتایج چندان تفاوتی با نتیجه‌ای که در انتخابات پیشین در سپتامبر ۲۰۱۹ (بیست‌وششم شهریور) حاصل شد، نداشته و طبق آن رتبه‌های بعدی کرسی‌های کنست در انتخابات سوم، متعلق به حزب لیست مشترک اعراب با سیزده کرسی، شاس و «اسرائیل بیتُنا» به رهبری «آویگدور لیبرمن» با هشت کرسی خواهد بود.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد اگر حزب لیست مشترک اعراب در ائتلاف کابینه چپ‌گرای حزب آبی‌وسفید باشد، آنگاه این ائتلاف با ۵۷ کرسی از ائتلاف راست‌گرا حزب لیکود با ۵۵ کرسی پیش خواهد بود و دوباره لیبرمن و حزبش به مهره کلیدی در تشکیل کابینه تبدیل می‌شود.

به نوشته جروزالم‌پست، در این پیمایش همچنین سوالی درباره فرد مناسب برای نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی پرسیده شده که بر اساس آن، نتانیاهو ۳۹ درصد، گانتز ۳۷ درصد و «گیدئون سعر» رقیب نتانیاهو برای رهبری حزب لیکود ۱۹ درصد آراء ساکنان فلسطین اشغالی را به دست آوردند.

این در حالی است که به گفته لیبرمن، نتانیاهو با ممانعت کردن از تشکیل کابینه فراگیر در زمان مذاکرات با گانتز، عامدانه این رژیم را به سمت برگزاری سومین انتخابات سراسری در سال جاری کشاند، به این امید که بتواند این بار اکثریت پارلمان را به دست بیاورد.

نتانیاهو و گانتز هر دو نتوانستند بعد از انتخابات شهریور ماه، در فرصت‌های چهار هفته‌ای که داشتند، کابینه‌ای فراگیر تشکیل دهند به همین دلیل رئیس رژیم صهیونیستی در تاریخ سی‌ام آبان، ۱۲۰ نماینده پارلمان را موظف کرد تا طی بیست‌ویک روز فردی را پیدا کنند که بتواند کابینه ائتلاف حداکثری تشکیل دهد.

احتمال کشیده شدن رژیم صهیونیستی به سومین انتخابات در سال جاری در حالی است که اکثر نظرسنجی‌های جدیدی که در فلسطین اشغالی برگزار شده، نشان می‌دهد انتخابات سراسری مجدد هم نمی‌تواند بحران و بن‌بست سیاسی کنونی در فلسطین اشغالی را حل کند.

سه‌شنبه هفته قبل بود که کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی اعلام کرد در صورت عدم تشکیل کابینه این رژیم تا وقت مقرر، انتخابات سراسری جدید در فلسطین اشغالی احتمالا در تاریخ بیست‌وپنجم فوریه ۲۰۲۰ (ششم اسفند ۱۳۹۸)‌ برگزار می‌شود.

با این حال روز گذشته رسانه‌های صهیونیستی نوشتند نتانیاهو، که از پیروز نشدن احتمالی در انتخابات پیش رو آگاه است، قصد دارد با تغییر سیستم رأی‌گیری در این رژیم، به‌جای انتخابات سراسری سوم، انتخابات مستقیم نخست‌وزیری برگزار کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها