تحلیل روز/

واکاوی نقش کشورهای اروپایی در اعتراضات عراق

واکاوی نقش کشورهای اروپایی در اعتراضات عراق
سه شنبه 19 آذر 1398 - 14:25

بغداد سفرای چهار کشور بریتانیا، آلمان، فرانسه و کانادا را به دنبال مداخله در امور داخلی عراق و صدور بیانیه مشترکی علیه این کشور احضار کرد.

العالم-تحلیل روز

سفرای کشورهای بریتانیا، آلمان، فرانسه و کانادا در بیانیه مشترکی از: "عادل عبدالمهدی" نخست وزیر مستعفی عراق خواستند که نیروهای حشد الشعبی را از اعتراضات دور کند و با تضمین حمایت از جان تظاهرات کنندگان، تحقیقات لازم را برای تعقیب و مجازات عاملان قتل معترضان عراقی به سرعت آغاز کند و همچنین تاکید کردند که نباید اجازه استفاده از تسلیحات به هیچ گروهی خارج از چارچوب حکومت داده شود.

درخصوص این بیانیه ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

-این بیانیه بازگوکننده عمق مداخلات خارجی در امور داخلی یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است و اینکه چگونه این کشورها به خود این اجازه را می دهند که هویت نیروی امنیتی که با معترضین عراقی در تعامل است را مشخص کنند، در مقابل این سوال مطرح است که آیا دولت فرانسه میپذیرفت که دولت عراق هویت نیروهای امنیتی را در برابر اعتراضات جلیقه زردها مشخص کند؟

-این بیانیه نشان می دهد که رویکرد کشورهای غربی به حشد الشعبی عراق تا چه اندازه خصمانه است، حال آنکه حشد الشعبی بر اساس قانون اساسی عراق یک نهاد رسمی است و جزئی از نیروهای مسلح عراق و تحت فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق مسحوب می شود و منشاء این موضع خصمانه، اعتقادات ملی گرایانه حشد الشعبی و ضدیت با مداخلات آمریکا و رژیم صهیونیستی در عراق است.

-این بیانیه نیات کشورهای غربی و در راس آن آمریکا برای سوار شدن بر موج اعتراضات با نیت روی کار آوردن یک دولت در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی در عراق است.

مرور سلسله حوادث و اعتراضاتی که از ماه اکتوبر سال جاری در عراق، کلید خورد و شیوه تعامل غرب با این مداخلات نشان می دهد که مداخلات آمریکا و اروپا در ابتدا در تاریکی و سکوت صورت می گرفت اما با گذشت زمان شاهد آن هستیم که هر روز مقامات اروپایی یا آمریکایی درحال رفت و آمد به عراق و دیدار با مسئولان این کشور، نمایندگان معترضین و فعالان هستند و نشست های پنهانی و یا علنی با شخصیت های عراقی برگزار می کنند که احتمالا تازه ترین آن دیدار نماینده سازمان ملل با عزت الشابندر سیاستمدار مخالف عراقی محسوب می شود.

سوالات بسیاری درخصوص این نشست ها و دیدارهای سری و علنی مطرح است اما مسئله ای که آشکار است این است که عراق هم امکنون به جولانگاه مداخلات آمریکایی و اروپایی تبدیل شده است و شاید همین امر دلیل تداوم اعتراضات در این کشور است که هرگاه آتش اعتراضات فروکش کرده غربی ها با ریختن نفت بر این آتش را شعله ور کردند.

نويد بهروز

پربیننده ترین خبرها