مالزی یک نفتکش متهم به نقض تحریم‌های کره شمالی را توقیف کرد

مالزی یک نفتکش متهم به نقض تحریم‌های کره شمالی را توقیف کرد
پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 16:35

دولت مالزی اعلام کرد یک نفتکش ویتنامی را که به نقض تحریم‌های کره شمالی متهم شده، در آب‌های خود توقیف کرده است.

العالم - آسیا

آژانس دریانوردی مالزی روز پنج‌شنبه اعلام کرد یک نفتکش ویتنامی را که به نقض تحریم‌های کره شمالی متهم بوده، پس از ورود به آب‌های مالزی توقیف کرده است.

پیش از این خبرگزاری «رویترز» گزارش داده بود که این نفتکش اسفند ماه پارسال در حالی که ۲۰۰۰ تن گازوئیل حمل می‌کرده، در کره شمالی پهلو گرفته است. توقیف این نفتکش در حالی صورت گرفته که مشخص نیست این محموله به کره شمالی تحویل داده شده است یا نه.

بر اساس تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد، محدودیت‌های شدیدی بر واردات نفت و تولیدات پتروشیمی از سوی کره شمالی اعمال شده است.

بنا بر اعلام آژانس دریانوردی مالزی، نیروهای این کشور روز یکشنبه بعد از اطلاع از اینکه این نفتکش در آب‌های مالزی لنگر انداخته، وارد عرشه شده و این کشتی را توقیف کرده‌اند. به گفته این آژانس، این نفتکش به تماس‌های رادیویی پاسخ نداده و این تصور وجود داشته که کشتی به حال خود رها شده است.

بر اساس بیانیه مالزی، بعد از توقیف کشتی، مشخص شده است که تنها یک مهندس ۶۱ ساله ارشد نفتکش سوار بر آن بوده است. وی گفته است که کشتی از مسیر اصلی خود منحرف شده و ناخواسته وارد آب‌های مالزی شده است.

مقام‌های ویتنامی و همچنین شرکت کشتی‌رانی «ویت تراست» که آخرین مالک ثبت‌شده کشتی «ویت تین ۰۱» است، به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.

توقیف این نفتکش در حالی صورت گرفته است که کره شمالی نزدیک به دو سال است که با دولت آمریکا وارد مذاکره شده و برخی از تأسیسات موشکی و اتمی خود را هم تخریب کرده است. با این حال، آمریکا از رفع هرگونه تحریمی علیه این کشور خودداری کرده و کاهش تحریم‌ها را به خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی منوط کرده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها