سرنوشت بریتانیا پس از انتخابات زود هنگام؛

آبی های محافظه کار سرخ‌های کارگر را کنار زدند؛ جانسون راست نشین ماند!

آبی های محافظه کار سرخ‌های کارگر را کنار زدند؛ جانسون راست نشین ماند!
جمعه 22 آذر 1398 - 14:54

در کمتراز 5 سال، شهروندان انگلستان، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز در انتخابات زودهنگام مجلس و به تبع آن تعیین سرنوشت برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) پای صندوق های رای رفتند.

العالم نظرکده

نتیجه انتخابات پنجشنبه برای«حزب کارگر» که با رنگ قرمز نشان داده می شوند و طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا سخت؛ ناامید کننده و برای محافظه کاران به رهبری جانسون خوشایند بود.

رسانه ها کاهش کرسی های حزب کارگر در انتخابات زودهنگام دیروز را شکستی تلخ برای این حزب می دانند که در نیم قرن گذشته بی سابقه بوده است.

«جرمی کوربین» رهبر سرخ ها نتیجه انتخابات را ناامید کننده خواند و از تصمیم خود برای کناره‌گیری از رهبری حزبش خبر داد، او شکست را پذیرفته است، آمار نشان می دهد این حزب حتی در لندن هم که پیش از این یکپارچه سرخ بود، نتوانسته چندان موفق باشد.

از سوی دیگر «رهبر حزب اسکاتلند» که توانسته است بیشترین کرسی را در منطقه خود را به دست بیاورد بار دیگر خواستار برگزاری رفراندوم جدایی شده است.

برخلاف انگلیس، اسکاتلندی ها علاقه ای به جدایی از اتحادیه اروپا ندارند، آنها ماندن در اتحادیه را به جدایی از بریتانیا ترجیح می دهند.

نیکولا استورجن، رهبر حزب ملی اسکاتلند، می‌گوید با توجه به اینکه اکثریت عمده کرسی‌های اسکاتلند به این حزب رسیده، نتیجه انتخابات نشان می‌دهد که باید به اسکاتلند حق انتخاب داد.

استورجن گفت: "نتایج در بقیه بریتانیا تیره و تار است، اما نشان می‌دهد که اسکاتلند باید حق انتخاب داشته باشد. ما دولت بوریس جانسون را نمی‌خواهیم و نمی‌خواهیم از اتحادیه اروپا خارج شویم"

وضعیت در ولز و ایرلند شمالی هم مشابه اسکاتلند است؛ بیشتر کرسی ها در این مناطق را یا احزاب ملی و یا کارگر به دست آورده است و این بدین معناست که در صورت موفقیت اسکاتلند برای جدایی انگلیس، جراح سیاست به سراغ ولز و ایرلند شمالی می رود و ممکن است آنها نیز رویه مشابه را پیش بگیرند و بریتانیا تعریف کلاسیک خود را از دست دهد.

از سوی دیگر ۲۱ نماینده محافظه‌کار که چند ماه قبل از سوی جانسون به به خاطر ایستادن در برابر طرح او برای برگزیت از حزب محافظه‌کار خارج شدند و اینبار به عنوان نماینده های مستقل یا از طرف حزب لیبرال دموکرات در انتخابات شرکت کردند نتوانستند به مجلس عوام راه پیداکنند، دیشب شبی سخت برای آنها بود.

در بریتانیا رسم است که حزب پیروز، دولت تشکیل می دهد و در سمت راست رئیس مجلس جای می گیرد و در مقابل احزاب شکست خورده روبروی آنها می نشینند، نتایج انتخابات شب گذشته بار دیگر جانسون و حزبش را راست نشین کرد، آنها حالا با قاطیعیت به دنبال اجرای هر چه سریعتر برگزیت و خداحافظی با اتحادیه اروپا هستند.

بوریس جانسون در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی گفت: ما موفق شدیم، ما بن‌بست را شکستیم... از همه کسانی که کمک کردند تا بزرگترین اکثریت قاطع حزب محافظه‌کار از زمان دهه 1980 به دست بیاید، تشکر میکنم.

رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس با بیان اینکه طرح برگزیت را در تاریخ سی‌ویکم ژانویه 2020 (یازدهم بهمن) اجرا می‌کند، توضیح داد: هیچ اما و اگر و شایدی هم ندارد. به عنوان یک کشور متحد از اتحادیه اروپا خارج می‌شویم و کنترل قوانین، مرزها، پول، تجارت و سیستم مهاجرتی را دوباره در دست می‌گیریم.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها