آمریکا و انگلیس به اتباع خود درباره سفر به شمال شرقی هند هشدار دادند

آمریکا و انگلیس به اتباع خود درباره سفر به شمال شرقی هند هشدار دادند
شنبه 23 آذر 1398 - 19:16

در پی کشته شدن دستکم دو تن و زخمی شدن حدود 30 نفر در اعتراضات علیه لایحه جنجالی هند، دولت‌های آمریکا و انگلیس به شهروندان خود در خصوص سفر به شمال شرقی هند هشدار دادند.

العالم - آسیا

بعد از کشته شدن دستکم دو تن و زخمی شدن ده‌ها نفر دیگر در تظاهرات اعتراضی به لایحه جنجالی پارلمان هند در اعطای شهروندی به پناهجویان غیرمسلمان، دولت‌های آمریکا و انگلیس، به اتباع خود درباره سفر به شمال شرقی هندوستان هشدار دادند.

نمایندگان پارلمان هند چهارشنبه هفته گذشته با ۱۲۵ رأی موافق در مقابل ۱۰۵ رأی مخالف، لایحه جنجالی مستثنا کردن مسلمان‌ها از اعطای تابعیت به پناهجویان پاکستانی، بنگلادشی و افغانستانی را تصویب کردند.

تصویب لایحه فوق موجی از اعتراضات خشونت‌بار را در ایالات «آسام» و «تریپورا» واقع در شمال شرقی هند به وجود آورده است. معترضان تأکید دارند که مهاجرانی که به صورت غیرقانونی وارد هند شده‌اند، به مناطق مرزی حرکت می‌کنند و فرهنگ و دامنه سیاسی مردم قبیله‌ بومی را تضعیف می‌کنند.

قانون فوق به هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها، جین‌ها، پارسیان و مسیحیانی که قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ (۱۰ دی ماه ۱۳۹۳) از سه کشور پاکستان، افغانستان و بنگلادش به هند مهاجرت کرده‌اند، شهروندی اعطا می‌کند. مجموع این افراد چندین میلیون نفر می‌شود.

بسیاری از منتقدان دولت مودی معتقدند که این طرح در راستای انزوای بیشتر مسلمانان هند تهیه و تصویب شده است و پیش از این نیز دولت هند در مناطق مسلمان نشین از جمله ایالت آسام رویه‌ای را برای سلب حق تابعیت مسلمانان به راه انداخته است که با اعتراضات بسیاری مواجه شده است. طبق این طرح، حدود دو میلیون مسلمان که اصلیتی بنگلادشی دارند از حق شهروندی هند محروم و احتمالا از این کشور اخراج خواهند شد.

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» در این خصوص گزارش کرد، مرکز اعتراضات به این لایحه جنجالی شهر «گواهاتی» در ایالت «آسام» است که دستکم دو نفر به ضرب گلوله نیروهای امنیتی جان خود را از دست دادند و 26 نفر دیگر نیز در اعتراضات هفته گذشته زخمی شدند.

در پی تشدید اعتراضات، دیدار «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن با «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در شهر گواهاتی لغو و به تعویق افتاد.

مقام‌های هند از روز پنجشنبه در گواهاتی اعلام حکومت نظامی کردند و اعلام کرده‌اند که از ساعت ۰۹:۰۰ صبح امروز (شنبه) به وقت محلی تا ۱۶:۰۰ لغو می‌شود.

با اینحال، برخی گروه‌های اعتراضی گفته‌اند که با برگزاری تظاهرات‌های اعتراضی که برای امروز بعدازظهر و غروب برنامه‌ریزی شده است، قصد دارند، با این حکومت نظامی به مقابله بپردازند.

دولت‌های آمریکا و بریتانیا به شهروندان خود هشدار داده‌اند که در صورت سفر به شمال شرق هند، «احتیاط پیشه کنند».

روز گذشته (جمعه) نیز اعتراضاتی در دیگر شهرهای هند برگزار شد. همزمان جمع اعتراضی دانشجویان هندی در دهلی نو در اعتراض به این قانون، به درگیری با پلیس ضدشورش منجر شد.

فارس

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها