چه کسی نخست وزیر جدید عراق خواهد شد؟  

چه کسی نخست وزیر جدید عراق خواهد شد؟  
چهارشنبه 27 آذر 1398 - 15:09

برهم صالح رئیس جمهوری عراق با تعدادی از نمایندگان مجلس برای توافق درباره یک نامزد که مورد پسند فراکسیون های پارلمانی و عامه مردم باشد، دیدار و گفتگو کرد.

العالم - عراق

کارشناسان معتقدند نامۀ حاوی اسامی نامزدهای سمت نخست وزیری که برهم صالح چندی پیش دریافت کرد، فشارهای وارده به وی را کاهش خواهد داد زیرا فرستندگان این نامه خواستار تعیین نخست وزیری مستقل و کارآمد در این اوضاع بحرانی عراق شده اند.

در این نامه آمده است که دستگاه های امنیتی گزارشی درباره افراد مشکوک حاضر در میادین تظاهرات تهیه کرده و این گزارش را به رئیس مجلس نمایندگان ارائه کرده اند. این گزارش به توضیح نحوه خرابکاری ها و اغتشاشات و تلاش های ایجاد بن بست سیاسی و عاملان ناآرامی های عراق می پردازد.

نمایندگان می گویند که رئیس جمهور باید به وظیفۀ قانونی خود درباره تعیین فردی برای تشکیل دولت جدید عمل کند و باید چند مساله مدنظر گرفته شود اول پایبندی به قانون اساسی. دوم مطالبات معترضان حاضر در میادین تظاهرات. سوم رهنمودهای مرجعیت عالی عراق که بر لزوم انتخاب فردی مورد قبول مردم تأکید می ورزند.

نمایندگان می گویند که نامزد نخست وزیری هم باید از محبوبیت مردم معترضی که در بیشتر شهرهای عراق تظاهرات می کنند، برخوردار باشد و هم مورد توافق فراکسیون ها باشد.

نمایندگان می گویند که نخست وزیر جدید باید به روش قانونی یعنی از طریق مجلس نمایندگان انتخاب شود چون این مجلس است که به نخست وزیر جدید و دولتش و برنامه اش رأی اعتماد می دهد.

کارشناسان سیاسی می گویند که راهکار برون رفت از بحران عراق آرام کردن مردم و خودداری فراکسیون ها از گرفتن تصمیمات مغایر با مطالبات معترضان است. کارشناسان می گویند یک ائتلاف یا چند فراکسیون افرادی را معرفی کرده اند ولی انتخاب این افراد به نفع عراق نیست.

پربیننده ترین خبرها