انگشتان کابوی کاخ سفید روی ماشه تحریم؛ این بار علیه اروپا/ خیز ترامپ برای تحریم اروپا بخاطر پروژه گازی ۱۰.۵ میلیارد دلاری نورد استریم ۲

انگشتان کابوی کاخ سفید روی ماشه تحریم؛ این بار علیه اروپا/ خیز ترامپ برای تحریم اروپا بخاطر پروژه گازی ۱۰.۵ میلیارد دلاری نورد استریم ۲
چهارشنبه 27 آذر 1398 - 14:09

خبرگزاری آلمان پیش بینی کرده که دونالد ترامپ در روزهای آینده مصوبه تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان را که کنگره در قالب لایحه بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری دفاع ملی ۲۰۲۰ تصویب کرده است، امضا و شرکت های اروپایی دخیل در این طرح را تحریم کند.

العالم ـ اروپا

پس از موافقت نمایندگان مجلس آمریکا، دیشب (۲۶ آذر) سنای این کشور نیز در چارچوب بررسی لایحه بودجه ۷۳۸ میلیارد دلاری دفاع ملی ۲۰۲۰ رای مثبت به تحریم پروژه انتقال گاز روسیه به آلمان داد.

بر اساس این تحریم ها، شرکت ها و مدیران دست اندر کار لوله گذاری پروژه ۱۰.۵ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ با لغو روادید سفر به آمریکا و مسدود شدن دارایی های خود در این کشور مواجه خواهند شد.

اقدامات بی محابای تحریمی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در قرن 21 یاد آور اقدامات مسلحانه و دعواهای پرخطر و منجر به قتل کابوهای هفت تیر کش قرن 19 در سالن‌های تفریحاتی و کوچه‌های گاوشهرهای آمریکا است که باعث ناامنی گسترده شد.

دونالد ترامپ و هیات حاکمه آمریکا نیز با در پیش گرفتن استفاده بی محابا از سلاح تحریم در حال گام نهادن درمسیر ناامن کردن و بی ثباتی، این بار در سطح جهانی هستند.

ترامپ قبل از اقدام کنگره، پیشتر و برای توجیه فشارها بر این پروژه تلاش کرده بود به این ماجرا ابعاد ژئوپلتیک دهد. وی استدلال کرده بود آلمان و به تبع آن دیگر کشورهای اروپایی ممکن است به گاز روسیه وابسته شوند.

به نوشته خبرگزاری آلمان، پیش بینی می شود که دونالد ترامپ در روزهای آینده این لایحه را امضا کرده و سپس دولت آمریکا ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا افراد و شرکت های دخیل در این پروژه را شناسایی کند. شرکت های هدف ۳۰ روز پس از تحریم فرصت خواهند داشت تا از این پروژه خارج شوند.

شاید یکی از اهداف تحریم ها، شرکت مستقر در سوئیس آل سیز (AllSeas) باشد که عهده دار عملیات بخش ساحلی پروژه برای گازپروم روسیه است.

اتاق بازرگانی آلمان و روسیه هفته پیش با ضروری خواندن این خط لوله برای امنیت انرژی اروپا خواهان تحریم های تلافی جویانه علیه آمریکا شده بود.

آندریاس نیک از نمایندگان مجلس آلمان نیز گفت که با تحریم نورد استریم ۲ آلمان ها یکصدا از این پروژه حمایت خواهند کرد.

تقلای ترامپ برای جلوگیری از تکمیل پروژه گازی نورد استریم ۲

در همین حال دو مقام ارشد آمریکایی امروز به شبکه اقتصادی بلومبرگ گفتند که آمریکا اهرم فشار چندانی برای جلوگیری از تکمیل پروژه نورد استریم ۲ ندارد.

بلومبرگ این گفته را اذعان به شکست تلاش های چند ساله واشنگتن برای از بین بردن "تهدید علیه امنیت اروپا" خواند.

یکی از این مقام ها که خواست نامش فاش نشود گفت که این خط لوله تقریبا تکمیل شده و تحریم هایی که سه شنبه تصویب شدند فرصتی برای تاثیرگذاری ندارند. به گفته وی آمریکا در عوض تلاش خواهد کرد تا بر سایر پروژه های انرژی روسیه هزینه تحمیل کند.

به گزارش ایرنا، جان سولیوان معاون وزیر امور خارجه آمریکا اوائل سال ۲۰۲۰ به مسکو سفر حواهد کرد و دولت ترامپ در این ماموریت تلاش دارد تا تمرکز خود بر روسیه را افزایش دهد. هفته پیش صلاحیت سولیوان برای تصدی سفارت آمریکا در روسیه تائید شد. این پست از اوائل اکتبر و استعفای جان هانتسمن خالی مانده و از آن زمان تاکنون روابط مسکو و واشنگتن سردتر شده است.

انتظار می رود که نورد استریم ۲ بین آوریل و ژوئن ۲۰۲۰ (بهار ۹۹) عملیاتی شود.

پربیننده ترین خبرها