حکم اعدام ژنرال مشرف؛ حامیان حاکم نظامی سابق پاکستان به خیابان‌ها آمدند

حکم اعدام ژنرال مشرف؛ حامیان حاکم نظامی سابق پاکستان به خیابان‌ها آمدند
چهارشنبه 27 آذر 1398 - 17:20

یک روز پس از اعلام حکم اعدام ژنرال «پرویز مشرف» حاکم نظامی سابق پاکستان از سوی دادگاه ویژه این کشور، حامیان رئیس جمهوری پیشین امروز (چهارشنبه) در شهرهای مختلف پاکستان در اعتراض به حکم دادگاه و اعلام همبستگی با ژنرال مشرف به خیابان ها آمدند.

العالم ـ آسیا

شهرهای مختلف ایالات پنجاب و سِند در شرق و جنوب این کشور شاهد برگزاری تجمع و راهپیمایی جامعه مدنی، دانشجویان و طرفداران حزب سیاسی پرویز مشرف بود.

حامیان مشرف در شهرهای «کراچی، لاهور، مظفرآباد و حیدرآباد» نیز در اعتراض به رای نهایی دادگاه ویژه پاکستان مرتبط با پرونده خیانت علیه مشرف، مقابل باشگاه خبرنگاران تجمع کرد و ضمن حمایت از ارتش پاکستان، با مشرف ابراز همبستگی کردند.

اعضای حزب سیاسی پرویز مشرف موسوم به A-PML در شهرهای «راولپندی، صادق آباد و سیبی» نیز با حمل پلاکاردهایی با شعار حمایت از مشرف و اعتراض به حکم دادگاه، دست به راهپیمایی زدند.

دانشجویان پاکستانی در دانشگاه پنجاب و دانشگاه لیه در جنوب شرق ایالت پنجاب نیز در حمایت از رئیس جمهوری پیشین پاکستان دست به تجمع زدند.

صدور حکم اعدام مشرف و جلسه کابینه دولت عمران خان

پس از اینکه روز گذشته دادگاه ویژه پاکستان پرویز مشرف را به جرم تعلیق قانون اساسی و خیانت به کشور محکوم به اعدام کرد، این اقدام واکنش هایی از جانب ارتش و دولت پاکستان درپی داشت.

سخنگوی ارتش پاکستان حکم اعدام مشرف را نگران کننده دانست و گفت که مشرف چهار دهه به کشور خدمت کرده و نمی تواند مرتکب خیانت شده باشد.

نمایندگان دولت پاکستان نیز فرآیند محاکمه مشرف را غیرشفاف دانسته و رای نهایی دادگاه را تاسف برانگیز خواندند.

در همین حال عمران خان نخست وزیر پاکستان نشست فوری اعضای کابینه دولت و رهبران ارشد حزب تحریک انصاف (حزب حاکم فعلی) را فراخوانده است که به گفته رسانه های پاکستان هدف از این نشست بررسی تحولات سیاسی کشور و وضعیت پیش آمده پس از اعلام حکم اعدام پرویز مشرف خواهد بود.

واکنش ها به حکم اعدام ژنرال مشرف

جدای از واکنش شدید ارتش پاکستان به حکم دادگاه ویژه علیه پرویز مشرف، برخی از مخالفان سیاسی وی در این کشور از این حکم استقبال و برخی نیز آن را غیرضروری می دانند.

«بلاول بوتو زرداری» رئیس حزب مردم پاکستان که حزب وی همواره از مخالفان جدی دخالت نیروهای مسلح در عرصه سیاسی کشور است، گفت: نظام دموکراتیک بهتری انتقام از پرویز مشرف است.

وی که مشرف را به دست داشتن در ترور خانم بی نظیر بوتو نخست وزیر فقید پاکستان متهم کرده است، حکم اعدام ژنرال مشرف از سوی دادگاه را یک اقدام تاریخی عنوان کرد.

اعضای ارشد حزب مسلم لیگ نواز که پرویز مشرف حدود ۲۰ سال پیش با انجام کودتای نظامی دولت وقت این حزب به نخست وزیری نواز شریف را سرنگون کرد، از حکم دادگاه ویژه استقبال کردند.

«احسن اقبال» دبیرکل حزب مسلم لیگ نواز به رسانه های محلی گفت: اگر چنین رایی ۵۰ سال پیش صادر و اجرا می شد دیگر هیچ فردی جرات کنار زدن نظام مردم سالاری و تحمیل نظام خودکامه را در کشور نداشت.

اما سایر سیاستمداران نام آشنای پاکستان از جمله «چودری شجاعت حسین» رئیس حزب مسلم لیگ قائد، «شیخ رشید احمد» رئیس حزب مسلم لیگ عوامی و وزیر فعلی راه آهن و بسیاری از مقامات سابق نظامی این کشور مخالفت خود را با حکم اعدام پرویز مشرف اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، «پرویز مشرف» حاکم نظامی سابق پاکستان اوایل ماه جاری به دلیل تشدید یک نوع بیماری که از آن خطرناک یاد شده است، بار دیگر در بیمارستانی در شهر «دبی» امارات بستری شد.

به گفته منابع آگاه وی به یک نوع بیماری خطرناک مبتلا است و هم اکنون در یک بیمارستان آمریکایی در شهر دبی تحت معالجه قرار دارد.

رسانه های پاکستان می گویند: امکان برگشت پرویز مشرف به کشور با توجه به تشدید بیماری وی وجود ندارد؛ در حالی که دادگاه پاکستان وی را برای حضور در جلسه های رسیدگی به پرونده خیانت به کشور نیز احضار کرده بود و سرانجام به صورت غیابی برای وی حکم اعدام صادر شد.

مشرف نیز چند سال دوران تبعید خود خواسته اش را در شهرهای دبی و لندن گذراند و چهارم فرودین ۹۲ وارد کراچی شد. پس از آن حاکم نظامی سابق پاکستان که به دلیل داشتن پروندهای قضایی متعدد، ممنوع الخروج شده بود، روزهای آخر سال ۱۳۹۴ با حکم دیوان عالی و با هدف انجام معالجات پزشکی، کشورش را به مقصد دوبی ترک کرد و دیگر به پاکستان برنگشت.

پربیننده ترین خبرها