دادگاه اروپا بازداشت یکی از رهبران کاتالان را غیرقانونی اعلام کرد

دادگاه اروپا بازداشت یکی از رهبران کاتالان را غیرقانونی اعلام کرد
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 14:23

همزمان با بالا گرفتن دوباره تنش میان استقلال‌طلبان کاتالونیا و دولت مرکزی اسپانیا، دادگاه اروپا امروز بازداشت یکی از رهبران کاتالان را غیرقانونی اعلام کرد.

العالم - اروپا

دادگاه اروپا روز پنج‌شنبه با صدور حکمی، بازداشت یکی از رهبران منطقه «کاتالونیا» توسط دولت مرکزی اسپانیا را غیرقانونی اعلام کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در حکم دیوان دادگستری اتحادیه اروپا عنوان شده است که «اوریول جانکراس» در حالی در سال ۲۰۱۷ بازداشت شده که عضو پارلمان اروپا بوده و از مصونیت پارلمانی بهره می‌برده است.

جانکراس که به دلیل ایفای نقش در پیشبرد همه‌پرسی استقلال کاتالونیا بازداشت شده بود، دو ماه پیش به ۱۳ سال حبس محکوم شد و همچنان هم در زندان به سر می‌برد. مادرید وی را به «فتنه‌گری» و «سوء استفاده از منابع عمومی» متهم کرده است.

با این وجود، دیوان دادگستری اتحادیه اروپا در حکم خود تأکید کرده است که اگر مقام‌های اسپانیایی قصد بازداشت این رهبر کاتالان‌ها را داشتند، باید ابتدا از پارلمان اروپا می‌خواستند که لغو مصونیت پارلمانی او را بررسی و تصویب کند.

حکم دیوان اروپا در شرایطی صادر شده است که تنش در منطقه استقلال‌طلب کاتالونیا بار دیگر بالا گرفته و تظاهرات‌هایی علیه ادامه بازداشت سران این منطقه برگزار شده است. شب گذشته هم بعد از مسابقه فوتبال دو تیم بارسلونا و رئال مادرید در شهر بارسلون، شمار زیادی از مردم این منطقه علیه دولت مرکزی شعار دادند. این اعتراضات با برخورد شدید پلیس ضدشورش اسپانیا روبرو شد و شماری هم بازداشت شدند.

دو سال پیش دولت محلی مادرید با وجود مخالفت دولت مرکزی همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. هرچند بیش از ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این همه‌پرسی به استقلال رأی مثبت دادند، اما مادرید نه تنها نتیجه همه‌پرسی را نپذیرفت، بلکه مقام‌های ارشد دولت محلی را نیز برکنار و بازداشت کرد. سران این منطقه مجموعا به بیش از ۱۰۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها