تحلیل روز/

کشتار خانواده ابوکویک و دیوان کیفری بین المللی

کشتار خانواده ابوکویک و دیوان کیفری بین المللی
شنبه 30 آذر 1398 - 20:02

تقریبا ساعت 12 ظهر از ماه فوریه سال 2002 بود که صدای انفجار در چند متری دفترم به گوش رسید. دود سیاهی بلند شد؛ من و تیم عکاسی با شتاب خود را به محل حادثه رساندیم و دیدیم که دو خودرو کاملا منهدم شدند.

العالم ـ فلسطین اشغالی

در همان حین آمبولانس ها از راه رسیدند. صحنه شبیه به فیلم های ترسناک بود. تکه هایی از اجساد قربانیان با خودروی منهدم شده درآمیخته بودند؛ این خودروها هدف چندین خمپاره قرار گرفته بودند که از شهرک نشین صهیونیستی "بیسجوت" که مشرف بر شهر اشغالی البیره است، شلیک شده بودند.

تعداد شهدا 5 کودک و یک زن بودند، پس از آن مشخص شد که این زن همسر حسین ابوکویک یکی از رهبران جنبش حماس بوده است و به نظر می رسد که هدف اصلی این حمله ابوکویک بود؛ اما در خودرو حضور نداشت. بلکه همسرش و سه فرزند او در این کشتار به شهادت رسیدند.

پس از کشتار خانواده ابوکویک، دهها کشتار دیگری در کرانه باختری و نوار غزه و قدس اشغالی اتفاق افتاد و تمام آنها تعمدا صورت گرفت و شماری از آنها نیز با تایید سران سیاسی "اسراییل" و یا دستکم با تصمیم مقامات نظامی این رژیم اشغالی همراه بود.

تصمیم دیوان کیفری بین المللی برای آغاز تحقیقات در خصوص جنایتهای جنگی در کرانه باختری و نوار غزه و قدس اشغالی، صدها خانواده فلسطینی را امیدوار می کند که شاید بتوان عاملان این جنایتها را بازخواست کرد.

با وجود خوش بینی تشکیلات خودگردان فلسطین و انزجار رژیم اشغالگر از تصمیم "فاتو بنسودا" دادستان کل دادگاه کیفری بین المللی، اما این تصمیم نیاز به بررسی دارد. ابتدا باید گفت که این تصمیم گامی در مسیر درست است؛ اینکه بالاخره پس از گذشت 70 سال از جرم و جنایت صهیونیستها، اینک در خصوص این کشتارها تحیقیاتی صورت بگیرد، بی تردید گامی رو به جلو در مسیر محاکمه جنایتکاران است.

اما نباید بسیاری از مسائل را نادیده بگیریم، از جمله آنکه رژیم اشغالگر از همان ابتدا در این نبرد اظهار کرد که دیوان لاهه از لحاظ قانونی فقط پرونده ها و شکایتهای کشورهای دارای حاکمیت را بررسی می کند و تشکیلات خودگردان فاقد این ویژگی است؛ از این رو اختیار بررسی این پرونده را ندارد؛ اما تشکیلات خودگردان روی این مساله حساب کرده است که پیش از این در مجمع عمومی سازمان ملل به عنوان "دولت ناظر" اکثریت آرا را به دست آورده است و به بسیاری از نهادها و معاهدات بین المللی از جمله "پیمان رم" ملحق شده است این پیمان زمینه ملحق شدن به دیوان کیفری بین المللی را نیز فراهم می کند.

از دیگر مسائل مهم، زمانی است که دیوان لاهه برای اتخاذ تصمیمات خود در خصوص جنایت های جنگی به آن نیاز دارد. و کاملا مشخص است که رژیم اشغالگر ابزارها و شیوه هایی مغایر با قوانین بین المللی در اختیار دارد که تلاش می کند در دادگاه این شیوه ها را برای مقابله با فلسطینی ها بکار گیرد. علاوه بر اینکه رژیم صهیونیستی می تواند فلسطینی ها را در معرض محاصره شدیدتر و آزار و اذیت بیشتر قرار دهد تا از شکایت خود در دادگاه منصرف شوند و اگر کسی گمان کند که رژیم صهیونیستی به آسانی تسلیم می شود و به جنایتهای خود اعتراف می کند و یا از ادامه دادن به شهرکسازی و محاصره غزه و دیگر جنایتهای خود خودداری کند، در واقع دچار وهم و خیال شده است.

رژیم اشغالگر همچنان خود را فراتر از قانون بین المللی می بیند؛ زیرا از حمایت امریکا پلیس جهان برخوردار است؛ آمریکا با تصمیم دیوان کیفری بین المللی در خصوص سرزمین های فلسطینی مخالفت کرد؛ بنابراین حق و حقوق فلسطینی ها به این زودی به دست نخواهد آمد؛ اما بی تردید فلسطینی ها باید دست به تلاش های مضاعف برای محاکمه سران سیاسی و نظامی اسراییلی بزنند و آنها را در قفس اتهام قرار دهند؛ حال در صورتی که تصمیم دیوان لاهه منفی باشد و به نفع فلسطینی ها نباشد؛ آیا فلسطینی ها می بایست تسلیم شوند و نتیجه را بپذیرند؟ پس فلسطینی ها راه طولانی در پیش رو دارند؛ هرچند که بی تردید رژیم اشغالگر دچار سردرگمی شده است؛ زیرا این بار چاقو به شاهرگ رسیده است و کسی چه می داند شاید شماری از سران اسراییلی را در دادگاه های بین المللی ببینیم و به ارتکاب جنایتهای جنگی محکوم شوند. اما این امر مانع از آن نخواهد شد تا رژیم اشغالگر به دنبال برون رفت از این گرفتاری باشد و در پی تغییر حقایق و واقعیتها به نفع خود باشد. پیش از این نیز شاهد بودیم که "اسراییل"، فرماندهان مقاومت فلسطین را به اتهام جنایت های جنگی به تعقیب و پیگرد تهدید کرده بودند.

بنابراین فلسطینی ها در نبرد جدید خود می بایست به کار و تلاش ادامه دهند، از هرگونه وحشت پراکنی و خیالپردازی دوری کنند و خود را برای بدترین احتمالات آماده سازند.

* فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها