ایجاد مرکز فرماندهی مشترک شورای همکاری خلیج فارس در ریاض

ایجاد مرکز فرماندهی مشترک شورای همکاری خلیج فارس در ریاض
يکشنبه 1 دی 1398 - 20:55

دولت سعودی قصد دارد مرکز فرماندهی مشترک نظامی شورای همکاری خلیج فارس را در ریاض برپا کند.

العالم - عریستان سعودی

دولت سعودی امروز (یکشنبه) توافق ساخت مقر فرماندهی واحد نظامی شورای همکاری خلیج فارس در ریاض را با دبیرخانه این شورا امضاء کرد.

«عیدالشلوی» فرماندهی واحد نظامی شورای همکاری خلیج فارس در گفت‌و‌گو با شبکه «العربیه»، گفت که آرزوی کشورهای شورای همکاری ایجاد نیروی نظامی مشترک هوایی، دریایی و زمینی و پدافند هوایی است.

او تأسیس مرکز فرماندهی مشترک در ریاض را گام اول برای ایجاد نیروهای مشترک مذکور دانست و گفت که نیروهای «سپر جزیره» و همچنین مرکز فرماندهی هوایی، دفاع هوایی و مرکز فرماندهی دریایی زیر نظر این مرکز خواهد بود.

تأسیس مرکز فرماندهی مشترک نظامی در حالی است که شورای همکاری خلیج فارس تجربه برخورداری از نیروهای «سپر جزیره» را دارد اما جز در سرکوب انقلاب ۲۰۱۱ بحرین کارایی خاصی از این نیرو مشاهده نشده است. در جریان اشغال کویت در سال ۱۳۶۹ به دست صدام نیز این نیرو هیچ گونه اقدامی نتوانست انجام دهد.

دولت سعودی از سال ۲۰۱۱ طرح تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را در دستور کار خود دارد، اما کشورهای قطر و عمان همواره با این طرح مخالفت کرده و آن را با هدف بسط استیلای دولت سعودی بر کشورهای عضو تفسیر کرده‌اند. دولت کویت نیز روی خوشی به این طرح نشان نداده است.

به نظر می‌رسد طرح فرماندهی مشترک نظامی نیز باید ذیل طرح دولت سعودی برای ایجاد این اتحادیه تعریف شود.

در بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در تاریخ ۱۹ آذر نیز آمده است که باید ساز و کار شراکت استراتژیک و همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فعال شود و طبق توافق دفاع مشترک، همپوشانی نظامی و امنیتی میان اعضای شورا به بالاترین حد خود برسد.

تأکید بر ساز و کار دفاع مشترک و مرکز فرماندهی مشترک در حالی است که سه کشور عربستان سعودی، امارات و بحرین از سه سال پیش کشور قطر را به عنوان یکی از اعضای شورا هدف انواع حملات و محاصره اقتصادی قرار داده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها