مالاریا در نیجریه سالانه چقدر قربانی می گیرد؟/ سالانه 57 میلیون شهروند نیجریه ای مبتلا می شوند

مالاریا در نیجریه سالانه چقدر قربانی می گیرد؟/ سالانه 57 میلیون شهروند نیجریه ای مبتلا می شوند
سه شنبه 3 دی 1398 - 14:16

مدیر طرح ریشه کنی مالاریا در نیجریه اعلام کرد که این بیماری مهلک هنوز سالانه نزدیک به 57 میلیون شهروند این کشور را مبتلا می کند و شمار زیادی را به کام مرگ می کشاند.

العالم ـ آفریقا

به گزارش روز سه شنبه روزنامه "وانگارد" نیجریه، دکتر "آودو بالا محمد" گفت: اگرچه تلاش های برای ریشه کنی بیماری واگیر مالاریا در نیجریه سال ها است که ادامه دارد، اما این تلاش ها تاکنون نتیجه چندانی نداشته و فقط در سال جاری میلادی (2019)، 95 هزار و 844 شهروند این کشور جان خود را بر اثر مبتلا شدن به این بیماری از دست داده اند.

وی در گفت وگو با این روزنامه با استناد به آمار وزارت بهداشت نیجریه و سازمان جهانی بهداشت، تعداد افراد آلوده به این بیماری در سال جاری در نیجریه را 57 میلیون نفر برآورد کرد و گفت: تاکنون تلاش های بخش خصوصی و دولتی در سطح ملی و بین المللی نتوانست نرخ بالای ابتلا به این بیماری در نیجریه را که رکورد آن در سطح غرب آفریقا 53 درصد و در سطح جهان 25 درصد است را پایین آورد، چون بیش از 45 درصد از مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به مالاریا در غرب آفریقا مخصوصا نیجریه است که در هر ساعت 11 نفر در این کشور جان خود را از دست می دهند.

نیجریه با جمعیت 195 میلیون نفر پرجمعیت ترین کشور آفریقایی است. اکثر جمعیت نیجریه مسلمان هستند.

دکتر "چوکوو اوکورونکووو" مدیر و مشاور ارتباطات و بسیج اجتماعی سازمان ملی مبارزه با مالاریا در نیجریه نیز گفت که اگرچه تلاش های مبارزاتی علیه این بیماری از سال 2010 تاکنون نتیجه بخش بوده و آمار مرگ و میر 145 هزار نفر در سال 2010 به نزدیک 100 هزار در سال 2019 رسیده، اما دولت نیجریه برای تحقق اهداف خود در این زمینه حدود 600 میلیون دلار کمک بین المللی بیشتری از آنچه که دریافت می کند، نیاز دارد تا بتواند آمار مرگ و میر را در سال 2020 تا حد قابل توجهی پائین آورد.

در 23 ژانویه سال جاری میلادی (3 بهمن 1397) بود که دکتر "چیکوی ایکواوزو" مدیر مرکز کنترل بیماری‌ها در نیجریه به علت شیوع بیماری "مالاریای لاسا" در این کشور وضعیت اضطراری اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، مالاریای لاسا، یک بیماری ویروسی و دارای خونریزی حاد است. این بیماری به وسیله لمس مدفوع، غذاها یا وسایلی که توسط موش‌های آلوده شده‌ یا تماس با مایعات بدن فرد مبتلا، منتقل می‌شود.

پربیننده ترین خبرها