مهم‌ترین پرونده‌های فلسطین 2019؛ از اُسرا تا انتخابات

مهم‌ترین پرونده‌های فلسطین 2019؛ از اُسرا تا انتخابات
سه شنبه 3 دی 1398 - 21:03

سال 2019 سال بدتری برای اسرای فلسطینی و اهالی قدس بود و از دیگر اتفاقات آن می‌توان به قصد تشکیلات خودگردان برای برگزاری انتخابات عمومی اشاره کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

فلسطین در سال ۲۰۱۹ شاهد اتفاقات و تحولات زیادی بود اما وبگاه «الرساله» وابسته به حماس در گزارشی به مهم‌ترین آنها پرداخت.

انتخابات

از بارزترین پرونده‌هایی که در این سال مطرح شد انتخابات فراگیر بود. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان در سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی در ماه دسامبر از قصد خود برای برگزاری این انتخابات خبر داد و حماس و دیگر گروههای فلسطینی موافقت خود را امضا کردند اما عباس تا کنون فرمان ریاستی در این باره را صادر نکرده است.

راهپیمایی بازگشت

راهپیمایی‌های بازگشت که از مارس ۲۰۱۸ آغاز شده بود امسال نیز ادامه پیدا کرد. هر جمعه مرزهای شرقی نوار غزه شاهد برگزاری راهپیمایی مذکور بود و برای هشتاد و پنجمین هفته متوالی ادامه پیدا کرد. راهپیمایی‌های بازگشت از پنج نقطه مرزی در نوار غزه آغاز می‌شود و بر محاصره سیزده ساله غزه تأکید می‌کند.

درگیری میان غزه و رژیم صهیونیستی

درگیری‌ها میان نوار غزه و رژیم صهیونیستی ادامه پیدا کرد و فقط در شدت و ضعف تفاوت داشت. آخرین آنها مربوط به ماه نوامبر است که رژیم صهیونیستی «بها ابوالعطا» از فرماندهان ارشد جهاد اسلامی را ترور کرد و غزه شاهد درگیری‌های شدید بود.

قدس

سال ۲۰۱۹ چیزی جز رنج و سختی برای اهالی قدس اشغالی نداشت زیرا تعرض‌های رژیم صهیونیستی، عملیات پاکسازی نژادی و افزایش شهرک‌سازی ادامه پیدا کرد و این سال شاهد موج افزایش تخریب منازل فلسطینی، آواره کردن آنها و رورود غیرقانونی شهرک‌نشینان بیشتر از سال‌های پیش بود.

اسرا

سال ۲۰۱۹ سال بدتری برای اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی بود و بسیاری از آنها به دلیل شرایط بد زندان‌ها و نحوه تعامل نامناسب اداره زندان دست به اعتصاب غذاهای طولانی زدند و بیش از یک اسیر هم به دلیل همین شرایط بد شهید شدند.

انتخابات رژیم اسرائیل

رژیم صهیونیستی خود را برای برگزاری سومین انتخابات در کمتر از یک سال آماده می‌کند زیرا به دلیل اصرار هر حزبی برای تحقق شروط خود جهت ورود به دولت، این رژیم هنوز نتوانسته دولت جدید را تشکیل دهد و قرار است سومین انتخابات در اوایل ماه مارس سال آینده برگزار شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها