تحلیل روز/

نوار غزه؛ سالی که گذشت و چالش های پیش رو در سال جدید

نوار غزه؛ سالی که گذشت و چالش های پیش رو در سال جدید
چهارشنبه 4 دی 1398 - 12:55

سیزدهمین سال محاصره نوار غزه با پایان سال 2019 میلادی به پایان می رسد در حالی که نه تنها وضعیت معیشتی نوار غزه تغییری نکرده بلکه می توان تاکید داشت سال 2019 بدترین سال از لحاظ اقتصادی و فجایع انسانی در نوار غزه بوده است.

العالم-تحلیل روز

شمار افراد بیکار به 250 هزار نفر رسیده است و 85% درصد از ساکنان نوار غزه زیر خط فقر به سر می برند، همچنین 80% درصد از بنگاه های اقتصادی به دلیل محاصره و حملات پی در پی رژیم صهیونیستی تعطیل شده اند و تا پایان سال 2019 میزان زیان مالی حدود 100 ملیون دلار به صورت ماهانه برآورد شده است.

در حالی که مردم نوار غزه از وضعیت بغرنج اقتصادی و معیشتی رنج می برند حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم همچنان ادامه دارد، راهپیمایی بازگشت و شکست محاصره نوار غزه که برای دومین سال متوالی برگزار می شود با اقدامات و حملات خشونت آمیز رژیم صهیونیستی مواجه است، چنانکه طی دو سال اخیر 362 فلسطینی در جریان این راهپیمایی شهید شده و دهها هزار نفر دیگر زخمی شدند.

سالی که گذشت همچون سال های گذشته مالامال از حملات و خشونت های رژیم صهیونیستی علیه مقاومت و ساکنان نوار غزه بود ، ترور شهید ابو عطا یکی از رهبران جهاد اسلامی نیز و حملات هوایی به نوار غزه که منجر به شهادت 35 غیر نظامی و زخمی شدن 120نفر شد از بارزترین مصداق های خشونت های رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه در سال 2019 بوده است.

در سایه تداوم حملات و خشونت های رژیم صهیونیستی و تداوم محاصره نوار غزه، مقاومت فلسطین همچنان بر تحکیم قدرت بازدارندگی خود در برابر رژیم صهیونیستی پایبند است، در همین راستا نیز در یک عملیات اطلاعاتی توانست اطلاعات قابل توجهی را از موساد به دست بیاورد و در اولین سالگرد عملیات "حد السیف"(لبه شمشیر)، توسط مقاومت،که طی عملیات نفوذ گسترده نظامیان اسراییلی به شرق خان یونس واقع در جنوب نوار غزه را ناکام گذاشتند، این دستاورد اطلاعاتی را بیان کرد.

در عرصه سیاسی نیز پرونده آشتی ملی شاهد خیزش قابل توجهی بوده است، از این رو که حماس با اجرای انتخابات فلسطین بدون هیچ پیش شرطی موافق کرد، اما به نظر می رسد این خیزش همچنان معلق و در هواست چرا که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی هنوز به وعده های خود در این خصوص عمل نکرده و فرمان مربوط به زمان بندی و مکانیسم برگزاری انتخابات را صادر نکرده است.

پس از آنکه برخی جدیت خود را در برگزاری انتخابات واقعی ابراز کردند، اتهام پراکنی از نو میان طرفهای درگیر آغاز شد و به نظر می رسد که با وجود انعطاف هایی که حماس در این پرونده از خود نشان داده است، متهم اصلی مانع تراشی در برگزار انتخابات تشکیلات خودگردان فلسطین است.

در همین حال اقدامات ترامپ و طرح هایی که درصدد پیاده کردن آن در قضیه فلسطین دارد نیز یکی دیگر از چالشهای نوار غزه در سال گذشته و سال پیش رو است، لغو کمک های مالی آمریکا به سازمان امداد رسانی و کار آوارگان فلسطینی و تلاش برای وادار ساختن دیگر کشورها برای لغو کمک به این سازمان در همین راستاست.

در عین حال، ماه آخر سال 2019 موفقیتهای قابل توجهی در محافل بین المللی را برای فلسطینی ها رقم زده است، و مجمع عمومی سازمان به نفع فلسطینی ها رای صادر کرد. این قطعنامه ها درباره ادامه کمک های جامعه بین المللی به آورگان فلسطینی، حقوق آوارگان فلسطینی در جنگ ۱۹۶۷، حمایت و تمدید مجوز آژانس امداد و کاریابی پناهجویان فلسطینی (آنروا)، حفاظت از دارایی های فلسطینیان، ادامه کار کمیته ویژه تحقیق در مورد اقدامات رژیم صهیونیستی علیه وضعیت حقوق بشر در مناطق اشغالی، توقف شهرک سازی در اراضی اشغالی و همچنین قطعنامه هایی در خصوص اقدامات رژیم صهیونیستی علیه حقوق فلسطینیان و درباره بلندی های جولان سوریه تصویب شد و این امر به معنای آن است که فلسطینی ها وارد دوره جدیدی درخصوص استفاده از سلاح نرم که همان سلاح قانون بین المللی است شده اند.

در حالی آخرین روزهای سال 2019 سپری می شود که اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در سفر خارجی خود به سر می برد و این نوع سفر دوره ای وی اولین نوع سفر از سال 2017 که به این سمت گمارده شد محسوب می شود، و نتایج این سفر دوره ای در سال 2020 مشخص خواهد شد.

بر اساس گزارش های بین المللی نوار غزه تبدیل به مکانی غیر مناسب برای زندگی ساکنان شده است و پس از آغاز سال 2020 تلاش ها برای رفع محاصره نوار غزه در سریع ترین زمان ممکن باید آغاز شود و تحقق این امر تلاش بیش از پیش طرفهای فلسطینی برای از میان برداشتن اختلافات و ایجاد یکپارچگی را می طلبد وگرنه غزه در میان محاصره و خشونت دشمن و چنددستگی ها غرق خواهد شد.

أسراء البحيصي

پربیننده ترین خبرها