کشکول العالم/

بهای قانون 'سزار' بسیار کمتر از یک نهاد بین المللی است

بهای قانون 'سزار' بسیار کمتر از یک نهاد بین المللی است
شنبه 7 دی 1398 - 23:08

پس از جنجالی که اخیرا امریکا و انگلیس و فرانسه درباره ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح های شیمیایی در منطقه دوما واقع در نزدیکی دمشق در آوریل 2018 به راه انداختند و نیز تایید وقوع این حمله در گزارش سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی، مشخص شد که این حمله و گزارش و تمام آنچه که در این گزارش آمده بود، دروغی بیش نبود و اخیرا روزنامه 'دیلی میل' انگلیس دروغین بودن این مساله را برملا کرد.

العالم ـ سوریه

این روزنامه انگلیسی آورده است که یک دانشمندی که در سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی فعالیت می کرد، در ایمیل خود که بعدها فاش شد، آورده است که تحقیقات میدانی در دوما نشان داد که دلیل محکمی برای وقوع این حمله ادعایی وجود ندارد و در گزارش سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی واقعیتها به صورت عمد پنهان گشت.

روزنامه دیلی میل افزود: ایمیل این دانشمند نشان می دهد که مدارک و دلایلی که در دوما گردآوری و بررسی شد، گزارش رسمی سازمان منع سلاح شیمیایی را تایید نمی کند. این سازمان گزارش را از نو بازنویسی کرد و برخی نتایج تحریف گشت.

به گفته این روزنامه انگلیسی، در اجساد قربانیان حادثه دوما عوارض و نشانه هایی وجود داشت که کارشناسان سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی با بررسی موادی که در دوما یافت، به این نتیجه رسیدند که هیچ گونه مطابقتی میان مواد کشف شده و عوارض و نشانه های قربانیان وجود ندارد؛ اما این مساله در گزارش مخفی ماند بدین معنا که در این گزارش نیامده است که میان عوارض و علائمی که در قربانیان مشاهده شده، با موادی که در دوما یافت شد، هیچ گونه مطابقتی وجود ندارد.

دروغ حمله دوما از همان ابتدا مشخص بود؛ زیرا روسیه و سوریه هشدار داده بودند که گروه کلاه سفیدها که تحت پوشش دفاع مدنی در مناطق تحت کنترل گروه های تکفیری فعالیت می کنند، هر زمان که ارتش سوریه عرصه را بر گروه های تروریستی تنگ می کرد، کلاه سفیدها به اجرای نمایش ساختگی حمله شیمیایی روی می آورند. اما نکته قابل توجه آن است که نهادی بین المللی مانند سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی نیز برای خدمت به سیاستهای غربی و طرحهای شوم آنها برای ایجاد فتنه و بحران در جهان، بکار گرفته شود و به چنین اقدام پلیدی روی آورد و حقایق را پنهان کرد.

نکته مهم دیگر آنکه تمام تجاوزکاری های امریکا علیه حاکمیت سوریه، به بهانه پاسخ به حملات ادعایی ارتش سوریه با سلاح های شیمیایی بوده است حال آنکه گروه کلاه سفیدها در اجرای این نمایش های ساختگی نقش اصلی به عهده داشتند.

امریکا که به دروغ پرچم دفاع از حقوق بشر برافراشته است، به رغم کارنامه سیاه رژیم اشغالگر و عربستان در زمینه حقوق بشر، هیچ گونه فشاری علیه آنها اعمال نکرده است. با وجود اینکه جنایتهای آنها مستند سازی شده است؛ اما امریکا با استناد به گزارشهای ساختگی، به قانون 'سزار' روی می آورد تا به بهانه نقض حقوق بشر در سوریه، تمام ملت سوریه را تحت تحریم قرار دهد؛ در حالی که مردم سوریه تمام نقشه های آمریکا و باندهای تروریست این کشور را ناکام گذاشتند.

قانون سزار را مجلس سنای امریکا در 15 نوامبر 2016 تصویب کرد و به موجب آن هرکسی که به دولت سوریه کمک مالی و یا تکنولوژیک بکند، تحریم می کند. وجه تسمیه سزار بدین دلیل است که گفته شده یک فرد ناشناس با نام مستعار سزار ادعا کرد که تمام عملیات شکنجه در زندانهای سوریه را از زمان شروع بحران در سال 2011 تا سال 2014 را مستند سازی کرده بود.

حال این سوال مطرح می شود حال که امریکا یک سازمان بین المللی مانند سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی را با پول می خرد تا گزارشهایی حساس که جان هزاران سوری و حاکمیت سوریه به آن بستگی دارد، جعل کند، آیا از خرید قانون سزار عاجز است؟

پربیننده ترین خبرها