نوبخت:‌ اولویت دولت کاهش هزینه‌های مردم است

نوبخت:‌ اولویت دولت کاهش هزینه‌های مردم است
يکشنبه 8 دی 1398 - 03:01

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: اولویت دولت کاهش فشارهای اقتصادی بر مردم است، در این راستا به هیچ وجه اعتبارات چهار حوزه از پرداختیهای دولت در سال آینده کاهش نمی‌یابد.

العالم-ايران

محمدباقر نوبخت شنبه شب در نشست شورای برنامه‌ریزی خراسان رضوی افزود: ایران در دومین سال تحریم جدی و بزرگ قرار گرفته و هنوز برخی باور ندارند که در چه شرایط سختی، کشور را اداره می‌کنیم.

وی اظهار داشت: این تحریم‌های یکجانبه اقتصاد نفتی ایران را هدف قرار داده است و جدا از تحریم ایران در صادرات نفت، هر نوع مبادله ارزی از سوی ایران نیز با تحریم همراه است.

نوبخت با پیش بینی اینکه تحریم ها در سال آینده ادامه داشته باشد اظهار امیدواری کرد که بتوان فشارهای اقتصادی را بر مردم کمتر کرد و بتوان خود را برای شرایط تحریم آماده نمود.

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: هم اینک برخی از کشورها تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران را رعایت می کنند که در این صورت بخشی از منابع ارزی و ریالی کشور از چرخه اقتصاد خارج می‌شود.

نوبخت بیان کرد: از محل منابع ارزی سال گذشته کشور که ۱۵۳ هزار میلیارد تومان بود، ۴۵ هزار میلیارد تومان قابل تحقق نیست و این مهم تاثیر خود را روی مالیات نیز خواهد گذاشت.

وی با بیان اینکه منابع کنونی با مصارف تناسبی ندارد افزود: از ۱۰ مورد مصارف بودجه کشور از چهار مورد به هیچ وجه نمی‌توان گذشت که این چهار مورد شامل حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان و مستمری بگیران و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، پرداختهای مربوط به فرهنگیان و دانشگاهیان، پرداختهای مربوط به نیروهای مسلح و پرداختهای مربوط به حوزه بهداشت و درمان می‌شود.

هر ۱۰ روز یک بار یک پرداخت بزرگ

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: به چند روش تلاش شده است تا در بودجه سال ۱۳۹۹ به حقوق کارکنان دولت اعم از شاغلین، بازنشستگان و افراد مستمری بگیر از دولت مانند مددجویان کمیته امداد و بهزیستی به طور متوسط حداقل ۱۵ درصد افزوده شود.

نوبخت با بیان اینکه هر ماه دولت سه پرداخت بزرگ را پشت سرمی گذراند افزود: پرداخت دیگر از محل بودجه الزامی است که نخست بخش "حمایتهای معیشتی" با سهم اعتباری ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۶۰ میلیون خانوار ایرانی است که دهم هر ماه به حساب آنان واریز می‌شود، دوم یارانه‌های نقدی با سهم اعتباری سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است که بیست و ششم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

وی بیان کرد: پرداخت سوم دولت مربوط به حقوق و دستمزد کارکنان دولت و بازنشستگان و مستمری بگیران است که سی ام هر ماه واریز می‌شود و در مجموع دولت هر ۱۰ روز یک بار در ماه یک پرداخت بزرگ دارد.

تداوم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی

معاون رییس جمهوری گفت: در بودجه سال آینده به منظور کاهش فقر مطلق، ۱۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان به افراد نیازمند و همچنین به منظور کاهش فشارهای اقتصادی به مردم، پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز به اجرای طرح تحول سلامت اختصاص یافته است.

نوبخت افزود: دولت همچنان مصمم است فشار هزینه‌های زندگی را بر مردم کم کند لذا در سال آینده کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که در مجموع ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار هزینه دارد برای مردم در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به برنامه دولت در حوزه اشتغال نیز گفت: به منظور بهبود وضعیت اشتغال و دریافتی کسانی که بیکار هستند از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه، اعتباراتی برای ایجاد ۹۸۸ هزار فرصت شغلی در سال آینده در نظر گرفته شده است.

نوبخت با بیان اینکه هم اینک اشتغال کشور در دو بخش واحدهای تولیدی بخش خصوصی و پروژه‌های عمرانی دولت حفظ شده است افزود: دولت باید برای حفظ اشتغال تداوم اجرای پروژه‌های عمرانی که اجرای آنها زودتر به اتمام می رسد را در دستور کار قرار دهد و مانع از تعطیل شدن اجرای آنها شود.

پرداخت بی سابقه برای پروژه‌های عمرانی

معاون رییس جمهوری گفت: دولت امسال ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار که در تاریخ انقلاب اسلامی بی سابقه است را برای اجرای پروژه های عمرانی به صورت هدفمند پرداخت کرده که نتیجه آن اتمام قطعه اول آزادراه تهران- شمال و افتتاح بخشی از راه آهن میانه – بستان آباد بود.

نوبخت بیان کرد: در بودجه سال آینده به منظور حفظ اشتغال و بهره‌مندی مردم از مزایای پروژه‌های عمرانی، ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است که با این میزان اعتبار می‌توان ۳۰ طرح آبرسانی و سدسازی به بهره‌برداری رسانید و هزار و ۲۴۰ کیلومتر از مسیر ریلی جدید که در مراحل پایانی کار قرار دارند را افتتاح کرد.

وی اضافه کرد: در بودجه سال آینده برای ساخت آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها و راه‌های روستایی نیز به تناسب اعتباراتی اختصاص یافته است.

معاون رییس جمهوری گفت: تلاش دولت این است که نگذارد کسانی که این تحریم ها را به کشور تحمیل کردند بتوانند اقتصاد ایران را فلج کنند، گرچه تحمل شرایط کنونی برای مردم دشوار است اما تلاش خواهیم کرد جریان اقتصاد کشور را تداوم بخشیم.

ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان خراسان رضوی

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت با همکاری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و استانداری‌ها ساخت مسکن روستایی بویژه برای افراد کم درآمد و محروم را در سطح کشور آغاز کرده است.

نوبخت افزود: ساخت مسکن برای افراد کم درآمد در همه استانهای کشور انجام می‌گیرد به طوری که ۲۰ دی ماه سال گذشته ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای محرومان در استان خراسان جنوبی را آغاز کردیم و روز گذشته دو هزار واحد از این تعداد را تحویل متقاضیان دادیم.

وی با اشاره به اینکه ساخت مسکن محرومین برای استانهای سیستان و بلوچستان، کرمان و چهارمحال بختیاری نیز آغاز شده است افزود: طبق توافق انجام گرفته با بنیاد مسکن، در مدت یک سال ۱۰ هزار واحد مسکونی ویژه محرومین در خراسان رضوی ساخته می‌شود که از این تعداد هشت هزار واحد به روستاها و دو هزار واحد به حاشیه شهر مشهد اختصاص دارد.

نوبخت با اشاره به توافق نامه امضا شده بین سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: طبق این توافق از امروز تا یک سال ۱۰ هزار واحد مسکونی با پشتیبانی اعتباری سازمان برنامه و بودجه و با همراهی استانداری و بنیاد مسکن در خراسان رضوی ساخته و تحویل محرومان می‌شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها