زوایای توبه "وسیم یوسف" و پشیمانی اش از توهین به بشار اسد

زوایای توبه
يکشنبه 8 دی 1398 - 14:17

"المغترب " مشهورترین و پرکارترین تحلیلگر روزنامه "رای الیوم " تفسیر دقیقی درباره فتوای "وسیم یوسف " مبلّغ سلفی اماراتی ارائه داد.

العالم - عربستان سعودی

"وسیم یوسف" در برنامه ای در شبکه رسمی "ابوظبی " گفته بود: ما به خاطر شبکه الجزیره و رسانه های قطر،با ارتش آزاد و جبهه النصره هم سو بودیم و به بشار اسد رئیس جمهوری و ارتش عربی سوریه توهین می کردیم اما اگر هم اکنون در سوریه بودم سلاح حمل می کردم و با ارتش علیه گروههای تروریستی که سوریه را به نام دین تخریب کردند، مبارزه می کردم، این حوادث فتنه ای بود که ما بر آن نام جهاد گذاشته بودیم .

"مغترب " نام مستعار یک مقام بسیار قدیمی اردنی و دارای اطلاعات بسیار ارزشمندی است که به همین دلیل ما نیز کلمه به کلمه آن را منتقل می کنیم. اما اکنون لازم می دانم داستان بادمجان را برای شما حکایت کنم.

می گویند شاه فخرالدین شهابی بر سر سفره ی غذا به یکی از وزرایش گفت: من بادمجان دوست ندارم .

وزیر گفت: حق داری سرورم ،پوست بادمجان سیاه و شکلش نامناسب و طعمش نیز تلخ است. پس از چندی شاه ، آشپز خود را تغییر داد .آشپز جدید خوراک های لذیذی از بادمجان آماده می کرد که مورد پسند شاه قرار می گرفت و همان وزیر می گفت: شاها بادمجان پخته ،سرخ شده و کبابی ؛زینت سفره هاست چشم را تقویت کرده و از استخوان ها حفاظت می کند. شخصی که در هر دو زمان حضور داشت به وزیر گفت :ای دو رو آیا منطقی است سخن اول و دومت درباره بادمجان ضد و نقیض باشد . وزیر پاسخ داد: سخنان من کاملا طبیعی است زیرا من وزیر شاه هستم نه وزیر بادمجان.

بیشتر ویدئوهای مبلغ اماراتی "وسیم یوسف" به ویژه آنهایی که مربوط به ابتدای بحران سوریه است ، تفاوت زیادی با فتوای علما درباره جهاد در سوریه و تشویق بر تخریب آن و قیام ساکنان آن علیه نظام حاکم و توصیفات نامناسب و توهین های شرم اور ،ندارد. اما سوال این است تغییر رویکرد این مبلغ آیا ناشی از درک ذاتی وی یا دستورمقامات اماراتی است ؟

ما با توجه به جمله مشهور عبدالحکیم ابراهیم النعیمی کاردار سفارت امارات در دمشق درابتدای ماه در جشن عید ملی مبنی بر اینکه " امید زیادی به بازگشت امنیت و ثبات به سراسر سوریه در زیر سایه رهبری بشار اسد داریم" دومین احتمال یعنی تاثیر پذیری وی از مقامات اماراتی را ترجیح می دهیم که این رویکرد وگرایش یک کشور بوده نه توبه یک مبلغ سلفی مستقل.

درست است که شبکه الجزیره نقش محوری در تشویق بر تخریب سوریه و حمایت از گروه های تندرو به ویژه جبهه النصره داشت ،اما شبکه سعودی "العربیه" و شبکه اماراتی "ابوظبی" و بیشتر شبکه های کشورهای حوزه خلیج فارس و نه همه کشورها ، درست وضعیتی مانند الجزیره داشتند.

شاید تغییر موضع این مبلغ سلفی که برخی آن را شجاعانه توصیف می کنند، مقدمه ای برای انصراف مراجع اسلامی (500 عالم سنی ) بود که چند روز پیش از سرنگونی محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر در قاهره نشست برگزار کرده و فتوای اعلام جهاد در سوریه و پیش از آن لیبی و مباح دانستن خون رهبران این دو کشور و بستن سفارت سوریه و نه اسرائیل در قاهره با رهبری شیخ یوسف قرضاوی را صادر کردند.

این اقدام؛ عذر خواهی پنهان امارات یا هر کشور دیگری بود که صدها میلیارد برای حمایت از کشتار و تخریب سوریه هزینه کرد و ما اینجا آشکارا و بدون زبان بازی برای عربستان و قطر از آن سخن می گوئیم ،که البته کافی نیست ،زیرا این حمایت به کشته شدن نیم میلیون سوری از دو طرف این جنگ طی 8 سال گذشته منجرشد.

این اشتباهاتِ بسیار هزینه بر با مشارکت کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی (مصر حسنی مبارک) در طرح امریکا برای تخریب عراق و حمایت از جنگی آغاز شد که پیمان ناتو برای تخریب لیبی ارائه داده بود و اتحادیه عربی را برای قانونی کردن تخریب و کشتار و این جنگ افروزی ها به کار گرفت.

این اشتباهات، املائی یا نحوی نبود که بتوان ان را تصحیح و به راحتی از آن عذر خواهی کرد بلکه اشتباهاتی بود که به مصیبت ها و تخریب کشورها و کشتار و آواره شدن ملت ها و نابود شدن ثروت ملت ها انجامید اما هم اکنون اشتباه بزرگتری در یمن در حال انجام است، آیا می توانند پس از 5 سال بمباران و کشتار،بگویند ما اشتباه کردیم و باید صفحه جدیدی بگشائیم و خداوند از گذشته ها بگذرد. درباره کشته شدن 100 هزار انسان و زخمی شدن 350 هزار نفر و نسل های جدید که برای از بین بردن اثرات آن به درمان روحی نیاز دارند،چه باید گفت ؟

شاید اشتباه بزرگتر برخی کشورهای خلیج فارس، شتابان دویدن برای عادی سازی روابط بدون هیچگونه شرم و حیایی با رژیم اشغالگر صهیونیستی است که روزنامه های عبری این روزها مقالات و گزارش هایی درباره لحظه افتتاح قریب الوقوع سفارت خانه های اسرائیلی در پایتخت های این کشورها و شاید در ابتدای سال جدید منتشر می کنند.

ما با اعتراف کردن آنان به گناهان گذشته شان و سپس عذر خواهی و در کمترین حالت جبران خسارت های مادی موافقیم و ایمان داریم بهترین خطارکاران، توبه کاران هستند اما معتقدیم شرایط توبه نصوح ،ادامه ندادن به همان اشتباهات و بدتر از آن است .

باید بگوئیم برخی کشورها ؛افزون بر عادی سازی روابط ، آماده به راه انداختن جنگی شدید هستند که ملت لیبی قربانی آن است، الان واعظان دربار که در لیبی اعلام جنگ کردند ؛دلائل این جنگ افروزی را توضیح دهند و اینکه چرا هزاران داوطلب از جوانان مسلمان را به رسته نظامیان مبارز افزودند.

طغیانگران کشته شده و اجسادشان تکه تکه شد که عرق شرم را بر پیشانی کفار نشاند ، برای یاداوری باید گفت دو طرف درگیر در یک جبهه می ایستادند و زیر پرچم جنگنده های پیمان ناتو برای تبدیل لیبی به دولتی ناکام تحت تسلط شبه نظامیان و آواره کردن نیمی از مردم ، وغارت ملیاردها دلار ذخایر می جنگیدند. خواهش می کنم حوادث گذشته و حال را برای ما توضیح دهید و اینکه آیا به مردم لیبی معذرت خواهی بدهکار نیستند ؟

وسیم یوسف مبلغ سلفی اماراتی از هیچ یک از واعظان کوچک و بزرگ دربار ،چیزی کم ندارد بیشتر انان اگر نه همه آنان، ابزار دولتهایی شدند که برای اجرای طرح امریکا جهت تخریب این امت و کشتار جوانانش و به هدر دادن ثرواتش تلاش می کردند از آنان می خواهیم از سوراخ هایشان بیرون بیایند و معذرت خواهی و توبه کنند و از ملت های عربی و اسلامی معذرت بخواهند شاید که مورد پذیرش واقع شود .

شبکه های ماهواره ای مانند الجزیره و العربیه و دیگر شبکه ها اینان را گمراه نکرده اند بلکه آنها خود آمادگی آن را داشتند و از آنان و با شعارهای دروغین مانند دموکراسی و حقوق بشر استفاده ابزاری کردند.

سخن حق را باید گفت و اگرما نگوئیم و شما نشنوید هیچ امیدی به ما و شما نیست.

پربیننده ترین خبرها