واکنش وزیر امور خارجه نیوزیلند به حمله تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی

واکنش وزیر امور خارجه نیوزیلند به حمله تروریستی آمریکا علیه سردار سلیمانی
دوشنبه 16 دی 1398 - 09:38

منابع خبری نیوزیلندی گزارش دادند: همزمان با افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا وزیرامورخارجه نیوزیلند خواستار تنش زدایی میان تهران و واشنگتن شد.

العالم ـ اروپا

شبکه یک تلویزیون نیوزیلند روز دوشنبه به نقل از وینستون پیترز معاون نخست وزیر و وزیر امورخارجه نیوزیلند گزارش داد که نیوزیلند پس از ترورسردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط نظامیان آمریکایی خواستار خویشتنداری طرفین و تنش زدایی شده است.

وزیرامورخارجه نیوزیلند اعلام کرد ما از حمله ایالات متحده قبل از وقوع آن مطلع نبودیم.

وی افزود: ما همچنان وضعیت امنیتی به ویژه مسائل امنیتی مربوط به نیروهای نیوزیلند را تحت بررسی دقیق قرار می دهیم.

این رسانه نوشت: درگیری ها از ماه گذشته زمانی که آمریکا به یک پایگاه نیروهای عراقی در ۲۹ دسامبر حمله کرد،آغاز شد.

شبکه یک تلویزیون نیوزیلند با انعکاس خبر تصویب خروج نیروهای خارجی از عراق توسط پارلمان این کشور نیز نوشت: نیوزیلند درژوئن سال گذشته اعلام کرد نیروهای نظامی خود از عراق را خارج خواهد ساخت و قرار بود برای ژوئن سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی آن انجام شود.

جیسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند پیشتر اعلام کرده بود که زمان آن فرا رسیده که نیوزیلند نیروهای نظامی خود را از عراق خارج سازد.

این رسانه نیوزیلندی گزارش داد: نیوزیلند بودجه هزینه حضور نظامیان خود را در عراق برای سه سال آینده تثبیت کرده که برآورد می شود هزینه های هرسال حدود ۳ میلیون دلار برآورد شده است. این رقم پیشتر ۲.۴ میلیون دلار تخمین زده شده بود.

به گزارش ایرنا، نخست وزیر عراق روز گذشته از اقدام های قانونی دولتش برای اجرای مصوبه پارلمان این کشور درباره خروج نیروهای خارجی از کشورش خبر داد.

عادل عبدالمهدی روز یکشنبه تاکید کرد که مسئولان عراقی در مراکز مختلف، یادداشتی را درباره مراحل قانونی و عملی برای اجرای مصوبه مجلس درباره خروج نیروهای خارجی تهیه می کنند.

پارلمان عراق روز یکشنبه با برگزاری نشستی درباره اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور، به خروج تمامی نیروهای خارجی رای داد. نمایندگان مجلس عراق همچنین خواستار منع استفاده از حریم هوایی عراق به هر دلیلی توسط نیروهای خارجی شدند.

نمایندگان پارلمان عراق در ادامه خواستار تقدیم شکایت رسمی به سازمان ملل و شورای امنیت علیه آمریکا شدند.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

پربیننده ترین خبرها