انتقال جزیی نیروهای ائتلاف آمریکایی از عراق به کویت

انتقال جزیی نیروهای ائتلاف آمریکایی  از عراق به کویت
سه شنبه 17 دی 1398 - 16:55

پایگاه های خبری از انتقال جزیی مقر اصلی موسوم به "عملیات عزم راسخ" به کویت خبر داد.

العالم ـ عراق

به نوشته خبرگزاری آلمان، انتقال این مقر ممکن است بر سه تن از نظامیان ارتش آلمان که در مقر اصلی فرماندهی خدمت می کنند، تاثیر بگذارد.

"آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر" وزیر دفاع آلمان و نیز "هایکو ماس" وزیر خارجه این کشور خطاب به پارلمان تاکید کردند که قرار است تعداد نظامیان در دو پایگاه در بغداد و التاجی به طور موقت کاهش یابد.

این دو وزیر آورده اند که در خصوص ادامه ماموریت در عراق، با دولت بغداد گفتگو و رایزنی خواهد شد.

همچنین در سخنان این دو وزیر آمده است که مسلما هر تصمیمی که از جانب دولت عراق در خصوص حاکمیت این کشور اتخاذ شود، مورد احترام است. ما برای ادامه حمایت خود در چارچوب هماهنگی های بین المللی آماده هستیم. تا زمانی که عراق در این خصوص تمایل داشته باشد و تا زمانی که وضعیت اجازه چنین کاری را بدهد.

این دو وزیر آلمانی درباره اوضاع عراق نوشته اند که نظامیان مستقر در آنجا به زودی به اردن و کویت منتقل خواهند شد. و اگر تمرینات و آموزشها از سر گرفته شود، ممکن است این نیروها دوباره بازگردانده شوند.

یادآور می شود که ائتلاف آمریکایی پس از عملیات جنایتکارانه دولت آمریکا در بغداد که به شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس معاون رییس هیات حشد الشعبی عراق منجر شد، برای عقب نشینی جزیی از عراق آماده می شود.

در پایگاه نظامی التاجی در مرکز عراق 27 نظامی آلمانی که به آموزش نیروهای عراقی مشغول هستند، منتقل خواهند شد.

آلمان به صورت کلی با 415 نظامی در عملیات مشارکت دارد که 120 تن از آنها در عراق حضور دارند.

کمیسر امور دفاعی در پارلمان آلمان درباره ماموریت ارتش آلمان در عراق ابراز شک و تردید کرد با توجه به آنکه پارلمان عراق خواستار عقب نشینی تمام نیروهای خارجی از کشور شده بود.

"هانر بیتر بارتلس" در گفتگو با روزنامه آلمانی گفت: باید تصمیم سران بغداد را پذیرفت. نظامیان المان نمی توانند به کمک به عراق ادامه دهند و با میل و رغبت آشکار دولت عراق و پارلمان عراق مخالفت کنند. باید آنها نیز تمایل داشته باشند که ما به آنها کمک کنیم.

هایکو ماس نیز تصریح کرد که ارتش آلمان برخلاف میل و رغبت دولت عراق عمل نخواهد کرد و در آنجا باقی نخواهد ماند. اگر دولت عراق تمایل نداشته باشد، هیچ یک از کشورهای عضو ائتلاف بین المللی در عراق نخواهد ماند .

وی افزود: به این دلیل در حال حاضر با دولت عراق در حال صحبت هستیم. دعوت دولت و پارلمان عراق، پایه و اصل قانونی برای مامویت ارتش المان در عراق است.

یادآور می شود که روز یکشنبه گذشته پارلمان عراق خواستار پایان دادن به حضور نیروهای بیگانه در کشور شد. و پارلمان کشور نیز از دولت خواست تا به نیروهای بیگانه اجازه ندهند تا از حریم هوایی عراق در آینده استفاده کنند.

روزنامه آلمانی دیرشپیگل نیز تاکید کرد که آلمان خروج نیروهایش از عراق و انتقال آنها به اردن و کویت را آغاز کرده است، پس از آنکه دفتر رسانه ای وزارت دفاع آلمان روز یکشنبه گذشته اعلام کرد که ارتش آلمان جایگزین کردن نظامیان شرکت کننده در ائتلاف آمریکایی در عراق را به تعلیق انداخت.

پربیننده ترین خبرها