خطیب زاده در گفتگو با العالم:

آمریکا جواب گستاخی هایش را خواهد گرفت/ اروپاییان تمام تلاششان را کردند تا بدون انجام تعهدات خود ایران را در برجام نگه دارند/ وقت آن رسیده شاهد شجاعت بیشتری از کشورهای منطقه باشیم

آمریکا جواب گستاخی هایش را خواهد گرفت/ اروپاییان تمام تلاششان را کردند تا بدون انجام تعهدات خود ایران را در برجام نگه دارند/  وقت آن رسیده شاهد شجاعت بیشتری از کشورهای منطقه باشیم
سه شنبه 17 دی 1398 - 22:54

دبیر مجمع گفتگوی تهران گفت: سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس بیش از دو سال است که به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده اند. این سه کشور مسئول عدم انجام تعهدات خود هستند و به نظر می رسد تمام تلاششان را کردند تا بدون انجام تعهدات خود ایران را در برجام نگه دارند.

العالم _ ایران / سیاسی

خطیب زاده دبیر مجمع گفتگوی تهران درگفتگو با شبکه العالم پیرامون سازوکار این اجلاس اظهارداشت: یکی از اهداف دفتر مطالعات وزارت خارجه برای تفاهم و ایجاد گفتگوهای درون منطقه ای است . متاسفانه در شرایطی از منطقه به سر میبریم که عادی نیست .فروش سلاح های ویران گر و کشتار انسان های بی گناه ما را به شرایط قحطی گفتگو رسانده است ، این یک قحطی راهبردی است و این باعث شده که نیروهای شر اقداماتی را در داخل و خارج منطقه انجام دهند.

وی افزود: مهمترین هدفی که ما در مجمع گفتگوی تهران در پیش خواهیم گرفت این خواهد بود که گفتگوهای درون منطقه ای را آغاز کنیم.ما سعی میکنیم بیشترین طرف های منطقه ای در این گفتگوها دعوت باشند .گفتگوهایی باید باشد درون زا و نه تحمیلی و اینکه هیچکدام از طرف های اصلی را مسثتنی نکنیم .آنچه به عنوان طرح صلح هرمز میشناسیم مبتنی بر همین مهم است. مجمع گفتگوی تهران یک مجمع اندیشکده ای خواهد بود .

دبیر اجلاس گفتگوی تهران ادامه داد: با توجه به هجمه برخی رسانه ها ما انتظار این همه استقبال را نداشتیم ، بیش از ده ها هیئت از کشورهای مختلف و در سطوح مختلف از جمله افغانستان، عمان و ... در این اجلاس شرکت کردند. نزدیک به صد هیات بین المللی طی امروز و دیروز وارد شدند و برخی مقامات به عنوان مهمان ویژه وزیر خارجه وارد شدند .

وی اظهار داشت: خلیج فارس بین المللی ترین منطقه دنیاست و اتفاقات ان در کل دنیا بازتاب دارد.تلاش میکنیم گفتگوها فراگیر باشد و همه در یک فضای اندیشکده ای صحبت کنند .

خطیب زاده گفت طرح صلح هرمز یک هدف نیست یک فرایند است که طی ان ما بتوانیم یک گفتگوهای درون منطقه ای را زنده کنیم و به یک همکاری جدید برسیم لذا ما بعنوان یک هدف به این نگاه نمی کنیم بلکه طرح صلح هرمز یک نقشه راهی است که ماچگونه بتواینم از شر دخالت کشورهای خارجی و وابستگی کشورهای منطقه رهایی پیدا کنیم.

دبیر مجمع گفتگوی تهران یادآور شد کشورهای منطقه استقبال خوبی داشتند از طرح صلح هزمز از جمله کشورهای مانند کویت ،عمان و بعضی هم مثل کشور عربستان بیشتر سکوت از انها دیدیم . فکر میکنیم وقت آن رسیده شجاعت بیشتری از انها ببینیم و مسیری انتخاب بکنند که مسیر صلح و همگرایی باشد

خطیب زاده اظهار داشت ما از کشور امارت علاوه بر سکوت رفت آمدهای هم دیدیم هر چند بعضی از رفت آمدها برای ما روشن بوده و برخی روشن نبوده اما فکر میکنیم که دولت امارات به این نتیجه رسیده که به این طرح صلح هرمز بپیوندد.

وی گفت طرح صلح هرمز بر اساس چند اصل شناخته شده بین اللملی است که بر اساس حقوق بین اللملل و بر اساس منشور سازمان ملل متحد و واقعیت های این منطقه چیده شده . طرح صلح هرمز بر اساس یک رویکرد جامع و شمول گراست و سعی شده تمام کنش گران منطقه در آن دیده شود البته طرح صلح هرمز طرح ایران نیست جمهوری اسلامی اینگونه به این طرح نگاه نمی کند که مالک این طرح است همان طوریکه که عرض کردم جمهوری اسلامی یک نقشه راه را برای منطقه پیشنهاد می کند که میتواند در این طرح استفاده شود اصول ثابتی هستند اصولی مانند عدم تجاوز، عدم دخالت در امور یکدیگر، آزادی کشتیرانی در منطقه خلیج فارس ، امنیت انرژی برای صادرکننده و مصرف کننده.

دبیر مجمع گفتگوی تهران درباره ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا گفت: تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا یکبار دیگر نشان داد که این کشور تا چه میزان یاغی گردنکش و ضد حقوق بین الملل و تمام قواعد بین اللمللی است من یک نکته می خواهم عرض کنم ایالات متحده در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی خطای بزرگی را انجام داد و این خطای راهبردی دامن این دولت را خواهد گرفت همانطور که رهبر انقلاب فرمودند در منطقه غرب آسیا زمان بزن دررو گذشته ما در مورد تروریسم دولتی هم صحبت و آن را محکوم می کنیم ایالات متحده تنها برای این منطقه جنگ و ترور و کشتار آورده است.

دبیر مجمع گفتگوی تهران با اشاره به اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی افزود: دولت آمریکا و رئیس جمهور آن دونالد ترامپ عجول و دستپاچه هستند. گستاخی هایی کرده اند و جواب این گستاخی ها را خواهند گرفت.

خطیب زاده درخصوص گام پنجم ایران در کاهش تعهدات برجامی تصریح کرد: غرب آسیا و منطقه خلیج فارس با برجام شکلی داشت و بدون برجام شکل دیگری خواهد داشت. درخصوص کاهش تعهدات برجامی، جمهوری اسلامی ایران مواضع خودش را با دقت برای شرکای برجامی اش اظهار داشته و بر حق خودش برای کاهش تعهدات ذیل برجام تاکید کرده است. آنچه که ایران تاکنون انجام داده در راستای حفظ برجام بوده است. البته هنوز هم راه برای کشورهای اروپایی برای انجام تعهدات خود باز است.

وی افزود: مطمئناً اگر برجام پیمانی امنیت ساز برای منطقه بود، فقدان آن هم ناامنی خواهد آورد. با خروج گستاخانه آمریکا از برجام، اکنون توپ در زمین کشورهای اروپایی است که آیا می توانند تعهدات خود را اجرایی کنند یا نه.

خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره نحوه عمل کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس به مفاد تعهدشده در برجام گفت: سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس بیش از دو سال است که به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده اند. این سه کشور مسئول عدم انجام تعهدات خود هستند و به نظر می رسد تمام تلاششان را کردند تا بدون انجام تعهدات خود ایران را در برجام نگه دارند.

دبیر مجمع گفتگوی تهران تاکید کرد البته ایران طبق گزارشات متعدد مراجع بین المللی تعهد خود را به اجرای دقیق مفاد برجام نشان داده اما در طرف مقابل، شکست اروپا در عمل به تعهدات برجامی جایی برای شکایت آنها باقی نگذاشته است.

وی همچنین گفت: ایران بارها از بی عملی شرکای اروپایی برجام انتقاد و این موضوع را به آنها منعکس کرده اما آنها در پشت درهای بسته جز عذرخواهی جوابی ندارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها