وب‌سایت وایرد: قطع یک کابل دریایی یمن را با بحران دسترسی به اینترنت مواجه کرده است

وب‌سایت وایرد: قطع یک کابل دریایی یمن را با بحران دسترسی به اینترنت مواجه کرده است
سه شنبه 24 دی 1398 - 10:00

شکنندگی زیرساخت‌های جهانی اینترنت، مناطق متعلق به دریای سرخ را در معرض بحران اتصال به اینترنت قرار داده است.

العالم- یمن

به نقل از وب‌سایت مجله وایرد، هفته گذشته، اینترنت یمن وئ 28 میلیون شهروندش قطع شد، و هنوز هم وصل نشده است. در حقیقت، از روز پنجشنبه هفته گذشته که یک کابل زیردریایی قطع شد، تمامی مناطق متعلق به دریای سرخ با کُندی و یا قطعی کامل اینترنت مواجه شده اند.
معمولاً تصور می‌کنیم اینترنت ساختاری ابری دارد اما باید اینترنت را در قالب یک ساختار «زیردریایی» تصور کرد. یک شبکه مشتمل بر کابل‌های عظیم و درهم تنیده در مناطق مختلف جهان، اینترنت را به قاره‌ها و کشورهای مختلف می‌رساند.
این کابل‌ها به طور طبیعی و با در نظر گرفتن شرایط دشوار حاکم بر آن‌ها با قطعی و بریدگی مواجه می‌شوند. به همین دلیل برای مقابله با این معضل، کابل‌هایی در قالب «رزرو» در نظر گرفته شده است تا در صورت قطعی یک یا چند کابل، اینترنت از دسترس ساکنان یک منطقه خارج نشود. اما بر اساس بحران کنونی اینترنت در یمن، گزینه‌های مرتبط با کابل‌های رزرو در برخی مناطق عملکرد چندان مطلوبی ندارند.
کویت، عربستان سعودی، سودان و اتیوپی همگی تحت تأثیر قطعی کابل موسوم به «فالکون» قرار گرفتند؛ معضلی که حتی کشورهای دوردستی نظیر کامورو و تانزانیا را تحت تأثیر قرار داد. البته بیشتر این کشورها با قطعی کامل اینترنت مواجه نشدند چون از ظرفیت‌های اضافی کابل‌های رزرو بهره می‌بردند. اما در خصوص یمن شرایط متفاوت بود.
قطعی این کابل، 80 درصد از اتصالات اینترنتی یمن را از بین برد و تلاشها برای بهره‌بردن از 20 درصد ظرفیت باقی‌مانده، به قطعی کامل اینترنت در این کشور انجامید.
البته شرایط در یمن به تدریج در حال بهبود است. اما با وجود حکم‌فرما بودن شرایط جنگی در این کشور، حل این معضل به کُندی پیش می‌رود.

پربیننده ترین خبرها