اشك تمساح ويران کنندگان لیبی در "نشست برلین"!

اشك تمساح ويران کنندگان لیبی در
دوشنبه 30 دی 1398 - 17:52

العالم ـ لیبی

خبر:

قدرت های جهانی در نشست برلین که درباره لیبی برگزار شد درخصوص تقویت آتش بس و نیز ممنوعیت ارسال سلاح برای طرفین نزاع در این کشور توافق کردند تا اوضاع برای حل و فصل سیاسی بحران لیبی که از سال 2011 اغاز و تا امروز ادامه دارد فراهم شود.

تحلیل:

  • ناظران موضوع لیبی اتفاق نظر دارند که بسته کمک اروپا به ملت لیبی با توصیه مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا ارائه شده و هدف اروپا این است که دست ترکیه و روسیه را از رسیدن به ثروتها و جغرافیای لیبی کوتاه کند و اجازه ندهد این دو کشور از لیبی به عنوان یک اهرم فشار بر غرب و اروپا استفاده کنند.
  • بیشتر کشورهایی که در "نشست برلین درباره لیبی" شرکت کردند همانهایی هستند که در گذشته و حال مهمترین علت ویرانی این کشور افریقایی بوده اند و بیشترین مصیبت و بدبختی را بر مردم لیبی تحمیل کرده اند. همین کشورها بودند که از قدرت نظامی در لیبی استفاده کردند . اعضای ناتو و برخی کشورهای عربی در لیبی بر خلاف مقررات بین المللی سلاح به کار بردند، ارتش لیبی را نابود کردند و هرج و مرج برای این کشور همراه اوردند و همین کشورها هستند که امروز نیز لیبی را در استانه تجزیه قرار داده اند.
  • اغلب سران کشورهایی که در پایان نشست برلین عکس یادگاری گرفتند یا به لیبی نیروی نظامی اعزام کرده اند و یا در انجا مزدورانی را به خدمت گرفته اند .اکثر این کشورها در لیبی جنگنده و تانک و پهپاد و سلاح های دیگر مستقر کرده اند. همینها هستند که پول خرج میکنند و مزدورانی را می خرند تا مردم لیبی را به دست خودشان بکشند.
  • در لیبی ترکیه با مصر می جنگد و امارات رویاروی قطر ایستاده، فرانسه با ایتالیا درگیر است و روسیه پنجه در پنجه اروپا انداخته است، یونان با ترکیه می جنگند و آنکارا علیه ریاض وارد میدان شده و رژیم صهیونیستی هم مانند کفتاری به انتظار نتیجه نزاع نشسته و این فقط ملت لیبی است که در هرج و مرج خونش بر زمین ریخته می شود.
  • نکته قابل توجه در "نشست برلین" این بود که که نه "خلیفه حفتر" و نه "السراج" هیچکدامشان در جلسات غیر علنی شرکت نکردند. البته علت حاضر نشدن این دو نفر اهمیتی ندارد .اما آنچه مهم است این است که شرکت نکردن حفتر و السراج نشان می دهد لیبیایی ها قافیه را باخته اند و دیگران به جای مردم لیبی تصمیم می گیرند.
  • لیبی از بحران خارج نمی شود مگر اینکه لیبیایی ها متحد شوند و دست از منافع کوتاه بینانه شخصی بردارند و با دخالت خارجی ها در کشورشان به مخالفت برخیزند. شعارهای طرفهای خارجی هر چقدر هم خوش رنگ و لعاب باشند از نظر مردم لیبی میان ترکیه و امارات و قطر و روسیه و فرانسه و ایتالیا و امریکا تفاوتی نیست. همه این کشورها در لیبی دنبال منافع خودشان هستند و هر چه بگویند فریب و نیرنگی بیش نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها