واکنش نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی انمی به سخنان ناموجه هوک علیه ایران

واکنش نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی انمی به سخنان ناموجه هوک علیه ایران
سه شنبه 1 بهمن 1398 - 15:17

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد: سیاست فشار حداکثر آمریکا سبب کاهش محدودیت های برنامه هسته ای ایران شد.

العالم ـ اروپا

میخاییل اولیانوف روز سه شنبه در حساب خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: برایان هوک مسئول گروه ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا به تازگی در نشست خبری با افتخار از تاثیرات مخرب سیاست فشار حداکثر آمریکا بر اقتصاد ایران سخن گفت.

اولیانوف افزود: هوک در مورد روی دیگر سکه از یاد برد که در نتیجه چنین سیاستی، محدودیت های برنامه هسته ای ایران به شدت کاهش یافت.

طرح فردو لغو نشده است

اولیانوف در توییت دیگری در پاسخ به توییت یک کاربر این شبکه اجتماعی اعلام کرد که طرح تولید ایزوتوپ پزشکی در سایت هسته ای فردو لغو نشده است.

وی افزود: این مرکز هسته ای را باید به دلایل فنی که هیچ ربطی به روسیه ندارد، بازسازی کرد.

روسیه در طرح تغییر کاربری مرکز هسته ای فردو برای تولید ایزوتوپ های پزشکی در چارچوب برجام شرکت دارد.

به گزارش ایرنا، جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.
براین اساس با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد؛ براساس آن تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط براساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.
ایران بارها اعلام کرده در صورت رفع تحریم‌ها و منتفع شدن ایران از منافع برجام، جمهوری اسلامی ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی خود است.

پربیننده ترین خبرها