ریاض: دارندگان گذرنامه اسرائیلی نمی‌توانند به عربستان سفر کنند

ریاض: دارندگان گذرنامه اسرائیلی نمی‌توانند به عربستان سفر کنند
دوشنبه 7 بهمن 1398 - 21:10

"فیصل بن فرحان" وزیر امورخارجه عربستان شامگاه دوشنبه با محتمل دانستن برقراری روابط با رژیم صهیونیستی گفت: روابط با اسرائیل به دستیابی توافق صلح با فلسطینی‌ها بستگی دارد.

العالم - عربستان سعودی

فرحان در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی "سی‌ان‌ان" با بیان این که عربستان خواستار دستیابی به راه‌حل مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به درگیری‌های میان رژیم صهیونیستی و فلسطین است، افزود: زمانی که توافق صلح میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها صورت گیرد، آن زمان می‌توان نقش اسرائیل در منطقه‌ را مورد بحث قرار داد.

فرحان در پاسخ به اینکه آیا ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌توانند به عربستان سفر کنند گفت که آنان جایی در عربستان نخواهند داشت.

پیش از این وزارت کشور رژیم صهیونیستی آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن ساکنان سرزمین‌های اشغالی می‌توانند برای موارد زیادی چون جلسات تجاری عازم عربستان شوند.

فرحان در این باره گفت: سیاست عربستان در خصوص این موضوع ثابت است و ما هیچ رابطه‌ای با اسرائیل نداریم و دارندگان گذرنامه اسرائیلی نیز نمی‌توانند در حال حاضر به عربستان سفر کنند.

وزیر امورخارجه عربستان درخصوص معامله ننگین قرن نیز گفت: از برنامه دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره طرح صلح در خاورمیانه اطلاعی ندارم، بنابراین ترجیح می‌دهم که نظر خود را در مورد آن بیان نکنم.

این درحالی است که ترامپ شامگاه دوشنبه در دیدار نتانیاهو اعلام کرد، فردا (سه‌شنبه) از این طرح ننگین رونمایی خواهد کرد.

تیم مذاکره کننده صلح ترامپ چندین بار در سال گذشته میلادی اعلام کرده بود که واشنگتن برای رونمایی از طرح صلح خاورمیانه منتظر تشکیل دولت رژیم صهیونیستی می‌ماند.

براساس پیش‌نویس این معامله که آذرماه گذشته شبکه المیادین فاش کرد، یک دولت فلسطینی موسوم به "فلسطین جدید" تشکیل می‌شود که به جز شهرک‌های صهیونیستی، کرانه باختری رود اردن و نوار غزه را شامل خواهد شد.

براساس این پیش‌نویس، قرار است، ۳۰ میلیارد دلار طی پنج سال برای پروژه‌های مربوط به فلسطین جدید اختصاص داده شود.

کشوری‌های حاشیه خلیج فارس با ۷۰ درصد بیشترین سهم را در حمایت‌های مالی این طرح خواهند داشت، درحالی که سهم خود آمریکا تنها ۲۰ درصد و سهم اتحادیه اروپا ۱۰ درصد از مجموع ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.

از دیگر بندهای احتمالی این معامله می‌توان به خلع سلاح گروه حماس و رهبران آن و دریافت حقوق از کشورهای عربی در قبال تحویل سلاح‌شان به مصر اشاره کرد.

پربیننده ترین خبرها