افشاگری پولیتکو از بازجویی ایرانی ها در مرزهای آمریکا

افشاگری پولیتکو از بازجویی ایرانی ها در مرزهای آمریکا
جمعه 11 بهمن 1398 - 13:20

نشریه آمریکایی پولیتیکو در گزارشی نوشت که به سندی دست یافته حاکی از دستور رسمی به ماموران مرزبانی آمریکا برای بازجویی از ایرانی‌تباران هنگام ورود به ایالات متحده است.

العالم - آمریکا

پولیتیکو در گزارش روز پنجشنبه خود نوشت سندی که اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده به اداره منطقه سیاتل داده و به دست این نشریه رسیده است، ماموران مرزی موظف شده‌اند از ایرانی‌تباران و افرادی که به ایران سفر داشته‌اند، بازجویی کنند.

این سند که از سوی «واحد تحلیلی تاکتیکی» اداره گمرک آمریکا صادر شده، به ماموران مرزی دستور می‌دهد "از همه افراد اعم از زن و مرد" متولد ۱۹۶۱ تا ۲۰۰۱ (۱۳۷۰ تا ۱۳۸۰ شمسی) که در ایران زاده شده یا به این کشور و لبنان سفر داشته‌اند، بازجویی انجام دهند. این دستور همچنین شامل همه افرادی که به ایران و لبنان سفر داشته‌اند، فارغ از محل تولد، نیز بوده است.

پولیتیکو نوشت که این سند از طریق «لن ساندرز» وکیل مهاجرت در منطقه بلین واشنگتن از منبعی در گذرگاه مرزی «پیس آرک» در همان منطقه دریافت و به این نشریه ارسال شده است.

اداره گمرک و حفاظت مرزی ایالات متحده به درخواست‌های پولیتیکو برای توضیح پیرامون این سند پاسخ نداده است، اما «پرامیلا جایاپال» نماینده دمکرات واشنگتن در کنگره آمریکا گفت که محتوای این سند دقیقا مشابه همان فرایند بازجویی است که مقام‌های اداره گمرک در جلسه‌ای به او و همکارانش گفته‌اند.

در این سند دستور داده شده افراد مورد نظر حتی در صورتی که مذهب خود را شیعه اعلام نکنند، برای اطمینان از صحت حرف‌هایشان وارد فرایند بازجویی ثانویه شوند و اگر مشکوک بودند، بررسی شدیدتری درباره آن‌ها اعمال شود.

ساندرز پیشتر نیز به شبکه خبری سی‌بی‌اس گفته بود که یکی از ماموران مرزی در واشنگتن تایید کرده که دستوری از سوی اداره گمرک آمریکا برای بازداشت و بازجویی از ایرانی‌تباران در بسیاری از نقاط مرزی از واشنگتن تا ایالت مینه‌سوتا صادر شده بود.

گزارش‌ها پیرامون این اقدام اداره محافظت مرزی آمریکا اوایل ماه ژانویه (اواسط دی‌ماه) همزمان با اقدام تروریستی واشنگتن در به شهادت رساندن سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی منتشر شد.

گزارش‌های مشابهی نیز درباره دیگر گذرگاه‌های مرزی آمریکا منتشر شده، اما ساندرز گفت که به اعتقاد او تمرکز اصلی بر گذرگاه «پیس آرک» بوده است، چرا که در آن مقطع تعداد بسیار زیادی از ایرانی‌تباران قصد ورود از مرز کانادا به ایالات متحده را داشتند.

سردار شهید سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸ نفر دیگر بامداد روز جمعه ۱۳ دی‌ماه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها