بعیدی نژاد: توافقات ایران و انگلیس که به خاطر سیاست های ترامپ به اجرا در نیامدند

بعیدی نژاد: توافقات ایران و انگلیس که به خاطر سیاست های ترامپ به اجرا در نیامدند
جمعه 11 بهمن 1398 - 16:07

سفیر ایران با اشاره به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا که امروز صورت می گیرد، گفت: توافقاتی بین ایران و انگلیس بعد از برجام صورت گرفت که با اتخاذ سیاست های ترامپ و تهدیدهای بانکی به اجرا در نیامدند.

العالم- ایران/ سیاسی

حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن در صفحه تلگرامش درباره خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نوشت: انگلیس ساعت ۱۱ امشب بعد از ۴۷ سال رسما اتحادیه اروپا را ترک می کند. خروج از عضویت در اتحادیه اروپا یکی از مهمترین تحولات سیاسی در تاریخ معاصر انگلستان می باشد و بدون شک آثار مهمی را بر تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این کشور و همچنین بر روند تحولات اتحادیه اروپایی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه دولت انگلستان مسئولیت مهمی را در مدیریت شرایط جدید برعهده خواهد داشت، خاطرنشان کرد: به همین دلیل قصد دارد با گسترش روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهای مهم جهان، رها از محدودیت های تحمیل شده توسط مقررات اتحادیه اروپا، بتواند نه تنها مانع از کاهش قدرت اقتصادی این کشور بشود بلکه با استفاده از مزیتهای اقتصادی و مالی خود به رشد بیشتر تجاری و اقتصادی دست یابد.

سفیر ایران افزود: دولت انگلیس بر همین مبنا مایل به گسترش روابط اقتصادی خود با ایران در دوره جدید می باشد، اما برای رسیدن به نقطه مطلوب چالش هایی وجود دارد که باید بر آنها فائق آمد که مهمترین آن وجود تحریمهای تحمیلی توسط آمریکا، با توجه به ارتباط نزدیکی بازارهای مالی لندن با واشنگتن، است.

*توافقاتی که به خاطر سیاست های ترامپ و تهدیدهای بانکی اجرا نشدند

به گزارش فارس، بعیدی نژاد اضافه کرد: آنچه بین دو‌ کشور اخیرا تجربه شد، دوره پسابرجام‌ بود. در این دوره خیلی کوتاه، توافقات مهمی بالغ بر چند میلیارد یورو در حوزه اقتصادی، تجاری و فناوری بین دو‌ کشور به امضا رسید که از جمله آنها توافق برای راه اندازی پنجمین نیروگاه خورشیدی جهان در ایران و انعقاد خرید هواپیما و‌ قطعات هواپیما با شرکت ایرباس و رولز رویس، و انعقاد قرارداد ساخت بیمارستان و مراکز پیشرفته مقابله با سرطان در ایران‌ با یک شرکت معظم انگلیسی بود که با اتخاذ سیاست های ترامپ و تهدیدهای بانکی به اجرا در نیامدند. اما این اقدامات نشان داد که پتانسیل کافی برای گسترش روابط اقتصادی بین دو‌کشور وجود دارد.

*مخالفت با تهدیدات تحریم ترامپ محدود به مرزهای ایران نیست

سفیر ایران همچنین نوشت: مخالفت با تهدیدات تحریم ترامپ محدود به مرزهای ایران نیست، بلکه این تحریمها با هدف قراردادن شرکت های خصوصی در عرصه جهانی ، حق مشروع شرکت های بین المللی را برای ارتباط اقتصادی و تجاری با طرف های ایرانی خود را از میان برده است. امروز این تحریم ها مورد مخالفت جهانی قرار دارد و شرکت های بزرگ جهان در اروپا و جهان که از زورگویی ها و فشار آمریکا به تنگ آمده اند، در انتظار شکست هر چه زودتر ترامپ و سیاست های او هستند.

انگلیس قرار است امروز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ از اتحادیه اروپا خارج شود. انگلیس اولین کشوری است که از این اتحادیه خارج می‌شود.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس چهارم بهمن ماه توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را امضا کرد.امضای این توافقنامه پس از آن صورت گرفت که این سند به امضای رئیس شورای اروپا رسید.

نمایندگان پارلمان انگلیس نیز پیش از این توافق انگلیس با اتحادیه اروپا برای اجرای «برگزیت» را به تصویب نهایی رساندند و ملکه انگلیس نیز آن را مورد تایید نهایی قرار داد.

فارس

پربیننده ترین خبرها