پل هوایی صنعا .. "چه می خواستیم چه شد"؟!

پل هوایی صنعا ..
پنج‌شنبه 17 بهمن 1398 - 12:10

پس از مدتها انتظار برای بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا و ایجاد پل هوایی به منظور ارسال دارو و خدمات پزشکی و انتقال بیماران و مجروحان بر اساس توافق های حاصل از ماه ها مذاکره، به نظر می رسد که نتیجه، آنگونه که انتظار می رفت نیست.

العالم - تحلیل روز

قرار بود سوم فوریه، همین ماه، فرودگاه بین المللی صنعا بازگشایی شده و اولین سفر هوایی برای انتقال تعدادی بیمار بدحال و کسانی که نیازمند مداوا در خارج از یمن هستند از سر گرفته شود؛ اما تنها اتفاقی که افتاد این بود که یک فروند هواپیمای سازمان ملل به منظور انتقال کارکنان این سازمان در صنعا، در این فرودگاه به زمین نشست، و در نهایت 7 بیمار به همراه کارکنان این سازمان اجازه خروج از یمن یافتند. این اقدام، مراجع ذی ربط در یمن به ویژه وزارت بهداشت این کشور را شوک زده کرد. وزارت بهداشت یمن همواره سازمان ملل و عربستان را متهم کرده است که از تعهدات خود از جمله تأمین مکانیسم های لازم با نظارت سازمان بهداشت جهانی و ایجاد پل هوایی برای انتقال بیماران شانه خالی کرده اند آنهم در شرایطی که شمار یمنی هایی که در فهرست ضروروت خروج فوری از یمن و دریافت درمان فوری از طریق پل هوایی هستند به 35 هزار نفر رسیده است و هر لحظه ممکن است فرصت درمان و نجات آنها از بین برود. لذا هر روز تأخیر در امدادرسانی به آنها، به مثابه قتل عمد ده ها تن از آنهاست.

بر این اساس سازمان ملل بدون در نظر گرفتن اوضاع انسانی وخیم در یمن، رسوایی دیگری را در برخورد با بحران یمن و فجایع انسانی آن پیش رو دارد.

این سازمان باید بداند که حل بحران انسانی یمن و انتقال فوری همه بیماران، مستلزم پروازهای پی در پی و تخلیه حداقل 100 تا 150 بیمار در روز و باز کردن حریم هوایی یمن به روی شرکت های هواپیمایی مختلف از جمله هواپیمایی یمن است؛ نه اینکه به 4 پرواز در ماه و انتقال فقط 30 مریض بسنده کنند. این نحوه تعامل سازمان ملل با موضوع انتقال بیماران یمنی، مقامات این کشور را به این نتیجه رسانده است که این پل هوایی، صرفا به منزله تیر خلاص بر پیکر هزاران یمنی است و نه سفرهای نجات بخش.

تردیدی نیست که ادامه این اوضاع، فقط رنج هزاران یمنی بیمار را که - به گواهی سازمان های فعال در این کشور - وخامت اوضاعشان اکنون بر کسی پوشیده نیست، دو چندان می کند. این وضعیت می تواند رنج بیماران کلیوی و قلبی و سرطانی و سایر بیماری های سخت را تشدید کند. گزارش های رسمی حکایت از آن دارند که 15 تا 25 بیمار در روز به دلیل اینکه نمی توانند برای درمان از یمن خارج شوند، می میرند.

در چنین وضعیت اسفباری صنعا بار دیگر از سازمان ملل و شورای امنیت بین الملل می خواهد با اعمال فشار بر کشورهای عضو ائتلاف تجاوز، آنها را مجبور کند که طبق توافق های پیشین، پل هوایی را ایجاد کرده و فرودگاه بین المللی صنعا را بدون هیچ پیش شرطی به روی شهروندان یمنی باز کند؛ بستن این فرودگاه خلاف قوانین بین الملل است و جلوگیری از سفر شهروندان یمنی برای دریافت خدمات پزشکی و درمان، طبق تمام معیارهای حقوقی و انسانی، جنایت است و هیچ توجیه سیاسی ندارد. سازمان ملل باید به تعهدات انسانی خود درباره تأمین خدمات درمانی و پزشکی برای ملت یمن عمل کند نه اینکه شریک جرم دشمنی باشد که برای قتل عام این ملت از طریق محروم کردن آن از حق درمان و ادامه محاصره بیماران و بستن فرودگاه بدون هیچ توجیه قانونی، عزم خود را جزم کرده است.

بنابراین مواضع صنعا در این خصوص کاملا روشن است. مقامات صنعا ائتلاف تجاوز و سازمان ملل را مسئول زندگی تمام یمنی هایی می دانند که هر روز به دلیل محاصره 5 ساله و فقدان خدمات درمانی و پزشکی می میرند.

  • علی الذهب/العالم

پربیننده ترین خبرها