مسئول فلسطینی: استخراج گاز از میدان " غزه مارین" بدون مشارکت اسرائیل انجام خواهد شد

مسئول فلسطینی: استخراج گاز از میدان
سه شنبه 22 بهمن 1398 - 21:50

رییس هیات مدیره صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین گفت: عملیات توسعه و استخراج گاز طبیعی از میدان " غزه مارین" در دریای مدیترانه در آینده بدون مشارکت شرکت‌های اسرائیلی انجام خواهد شد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

خبرگزاری "سما" فلسطین روز سه شنبه به نقل از "محمد مصطفی" اضافه کرد: ما نمی‌خواهیم از یک اپراتور اسرائیلی برای این میدان گازی استفاده کنیم.

پیشتر "یوفال اشتاینز" وزیر انرژی اسرائیل در کنفرانسی که ماه گذشته در مصر برگزار شد، گفت: گفت‌وگوهایی میان اسرائیل و فلسطین برای تامین نیازها و توسعه میدان گازی غزه مارین انجام شده است.

میدان گازی غزه مارین اولین اکتشاف گاز طبیعی در آب‌های شرق دریای مدیترانه است که در دهه ۹۰ قرن گذشته میلادی انجام شد و عملیات توسعه و بهره برداری از آن به دلیل سنگ‌اندازی‌های اسرائیل هنوز انجام نشده است.

این میدان گازی در ۳۶ کیلومتری غرب باریکه غزه در دریای مدیترانه قرار دارد و عملیات حفر آن در سال ۲۰۰۰ توسط شرکت "بریتیش گاز" انگلیس پایان یافت.

در همین حال رئیس هیات مدیره صندوق سرمایه‌گذاری فلسطین گفت: گزینه استفاده از یک اپراتور اسرائیلی از سال‌های گذشته مطرح بوده است اما ترجیح می‌دهیم آن را با همکاری یک اپراتور جهانی و بصورت محلی توسعه دهیم.

مصطفی افزود: آنچه امروز لازم است از سوی اسرائیلی‌ها تسهیل شود، نظارت امنیتی بر آب‌های سرزمینی فلسطین در دریای مدیترانه است زیرا این امر مانع تلاش ما برای ساختن تاسیسات میدانی و تجهیزات لازم برای استخراج گاز نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه احتمال می‌دهیم میدان‌های گازی دیگری در آب های سرزمینی فلسطین وجود داشته باشد، اظهار کرد: از یک شرکت بین‌المللی خواسته‌ایم که در این خصوص منطقه را بررسی کند زیرا تایید داریم که ذخایر دیگری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، رژیم صهیونیستی از چندین میدان در آبهای تحت کنترل خود گاز طبیعی استخراج کرده و از ژانویه گذشته صادرات خود را به مصر و اردن به صورت آزمایشی آغاز کرده است.

پربیننده ترین خبرها