تحلیل روز؛

لبنان بین ضربات صندوق بین المللی پول و بحران اقتصادی

لبنان بین ضربات صندوق بین المللی پول و بحران اقتصادی
چهارشنبه 30 بهمن 1398 - 17:10

پس از امضای توافقنامه طائف و به خصوص پس از سال 1992، نشانه هایی از تراکم بحران اقتصادی در لبنان شروع به بروز دادن کرد که در ماه ها و سالهای اخیر به نقطه انفجار رسیده است هر چند مردم لبنان چند سالی را به نوعی در وضعیت خوبی به سر بردند.

العالم - تحلیل روز

آن چیزی که لبنان امروز شاهد آن است انفجار بحران های مختلف در طول 28 سال گذشته است اما خوشبختانه تا کنون به نقطه انفجار شدید نرسیده است.

دولت جدید لبنان به نخست وزیری حسان دیاب به درخواست مشورت های کمک مالی از صندوق بین المللی پول متوسل شده است تا شاید بتواند از بحران فعلی خارج شده و به ثبات و استقرار و رشد اقتصادی دست یابد. علیرغم اینکه دولت اعلام کرده است که از صندوق بین المللی درخواست کمک مالی نکرده است و درخواست فقط در حد مشورت های مالی است، اما به محض آورده شدن اسم صندوق بین المللی پول در هر بحران و یا ماجرای اقتصادی، یک تصور منفی به دلیل تجارب قبلی دخالت این صندوق در کشورهای دیگر که منجر به ایجاد فاجعه شده ایجاد می شود.

از طرف دیگر برخی از متخصصان می گویند که با نگاه به مسائل از زاویه دیگر می توان دریافت که این مشورت های مالی ضروری بوده چرا که وضع اقتصادی در لبنان به وخیم ترین حالت ممکن رسیده است، خصوصا اینکه بیروت تا قبل از 10 مارس باید قسط برخی از وام ها و کمک های بین المللی که حدود یک میلیارد و دویست ميلیون دلار محاسبه می شود را پرداخت کند.

اما این تمام ماجرا نیست، وضعیتی که سیاست های 30 ساله حاکم بر اقتصاد لبنان به وجود آورده است بنا به برخی گزارشات این کشور را به 25 میلیارد دلار کمک مالی طی 4 سال آینده نیازمند می کند

در اینجا باید به ابعاد این ماجرا بپردازیم.

اولا:

از 5 ماه پیش و لحظات اول شروع اعتراضات لبنان یکی از خواسته های اصلی معترضان بازگشت اموال غارت شده است که شاید روی آنها اختلاف نظر وجود داشته باشد اما همگی متفق القول اند که رقم آن میلیارد دلاری است، در اینجا دولت باید برای حل این مسئله سریعا اقدام کرده تا اعتماد بین او و مردم حاضر در خیابان ایجاد شود و همچنین فرصت بازیابی میلیاردها دلار حق مردم لبنان را فرآهم خواهد کرد(خبرهایی مبنی بر اقدام بانک های لبنانی بر خارج کردن میلیاردها دلار از لبنان پس از شروع اعتراضات منتشر شده است).

دوم:

سایه جنگ اقتصادی آمریکا علیه لبنان که بیش از پیش در حال نزدیک شدن به بیروت است و علیرغم ادعای کشورهای عربی که مدعی حمایت های مالی از لبنان بودند هیچ اثری از آنها یافت نمی شود، همچنین بخشی از بحران را می توان مرتبط به وضعیت سیاسی و گرایشات دولت جدید در مسائل منطقه ای دانست.

سوم:

بسیاری از سیاستمداران در لبنان معتقند که اکنون زمان رفتن به سوی روشهای دیگر برای کمک به پایان بحران اقتصادی است و کشورهایی وجود دارند که با کمترین هزینه حاضر به کمک هستند یا حداقل اینکه مانند صندوق بین المللی پول امتيازی را درخواست نمی کنند. در این بین طرح علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در خصوص آمادگی تهران برای کمک به لبنان جهت خروج از بحران اقتصادی به خصوص در زمینه تولید برق که در طول سالهای باعث صرف میلیاردها دلار از خزانه دولت لبنان شده بسیار مهم تلقی می شود. بنا به اعتقاد کارشناسان کمک اقتصادی ایران به لبنان بدون هیچ امتیاز گیری خواهد بود و ایران هیچ در خواست سیاسی، اقتصادی و غیره را از لبنان ندارد، ایران در سالها گذشته همواره پیشنهاد کمک به لبنان را ارائه کرده اما دولت های لبنان به دلایل مرتبط با توطئه های خارجی آن ها را رد می کردند. ایران امروز هم در برابر کمک اقتصادی خود هیچ چیزی را طلب نمی کند چراکه در بهترین وضعیت در منطقه به سر می برد.

وضعیتی که لبنان در حال حاضر در آن زندگی می کند بین دو آتش است، آتش بحرانی که کشور را با تمامی تبعات سیاسی، اجتماعی و سیاسی و امنیتی به سوی نابودی کامل می کشاند و آتش دیکته هایی که از طرف صندوق بین المللی پول ومنافع مشترک آن با آمریکا و متحدانش به گوش می رسد. اما همواره راه های وجود دارد که این اتش را خاموش کرده و لبنان را از نظر اقتصادی در جهت حل مشکلاتش یاری کند.

حسین الموسوی – العالم

پربیننده ترین خبرها