حضور مردم تهران پای صندوق های رای به خاطر وطن/ مشارکت 9 میلیونی رای دهندگان تا ظهر امروز

حضور مردم تهران پای صندوق های رای به خاطر وطن/ مشارکت 9 میلیونی رای دهندگان تا ظهر امروز
جمعه 2 اسفند 1398 - 15:20

مدارس، مساجد و سایر شعبات اخذ رای  امروز پیش از ساعت ۸ صبح میزبان حضور هموطنان در اقصی نقاط شهر بود.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

مردم استان تهران هم زمان با آغاز رسمی و قانونی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۸ صبح امروز (جمعه/دوم اسفند ماه) پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

مردم تهران برای انتخاب ۳۵ نماینده از میان یک هزار و ۳۶۱ نامزد در ۶ حوزه انتخابیه به پای صندوق‌های رای رفتند.

تیم های خبری از رسانه های مختلف در شعب رای گیری حاضر شده اند تا به تهیه فیلم، عکس و مصاحبه بپردازند و حضور مردم و شخصیت‌های برجسته کشور را اطلاع رسانی کنند.

هموطنان از تمامی اقشار در انتخاب سرنوشت خود مشارکت دارند و تعدادی با استفاده از ماسک‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع انواع ویروس در فصل سرما به ویژه کرونا پای صندوق‌های اخذ رای حاضر شدند.

همچنین برخی دیگر با در دست داشتن عکس سردار سلیمانی، خود را ادامه دهنده راه این شهید بزرگ کشور می‌دانستند.

مدارس، مساجد و سایر شعبات اخذ رای امروز پیش از ساعت ۸ صبح پذیرای هموطنان در اقصا نقاط شهر بود. صدای رادیو و اخبار مربوط به انتخابات و تعداد رای دهندگان در بسیاری از شعب اخذ رای پیچیده تا مردم از حال و هوای انتخابات در سایر نقاط کشور نیز باخبر شوند.

افزایش حضور رای دهندگان پای صندوق‌های رای

در ساعت اولیه اخذ رای گیری در شعب مختلف بیشتر حضور مردان و بانوان مسن‌تر را شاهد بودیم. این قشر مسن بیشتر مساجد را برای رای گیری انتخاب کردند.

برخی از این پدر بزرگ ها و مادربزرگ‌ها که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند، با یاری گرفتن از فرزندان خود یا جوانان حاضر در شعب اخذ رای گیری در انتخابات شرکت کردند.

گزارش ها از افزایش جمعیت مردم نسبت به ساعات اولیه بازگشایی صندوق های را در شعبات حاکی است. براساس گزارش های میدانی پس از گذشت مدت زمانی از آغاز رای گیری به شمار مردان و بانوان میانسال نیز افزوده شد، آنها با سلیقه‌های مختلف به همراه کودکان و نوجوانان خود در صف‌های اخذ رای حاضر شدند تا به وظیفه ملی خود عمل کنند.

صادق عظیمی مسوول صندوق حسینیه ارشاد، از حضور حدود ۳۰۰ نفر در ساعات آغازین رای گیری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده و به ایرنا گفته، مسن ترین فرد شرکت کننده در انتخابات یک آقای بازنشسته با سن ۸۰ سال است.

وی افزود: در حسینیه ارشاد چهار صندوق مستقر است که از ساعت ۸ صبح حضور مردم را در پای صندوق آرا در این مکان شاهد هستیم. نخستین رای که در صندوق حسینیه ارشاد انداخته شد، به یک آقای ۴۲ ساله اختصاص دارد.

همچنین محمد علی طاهری مسوول هماهنگی صندوق های حسینه ارشاد میزان مشارکت مردم در ۲ ساعت نخست آغاز رای گیری برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را حدود ۳۵۰ نفر عنوان کرد.

به گفته وی، این شعبه قبل از آغاز رای گیری با صف اولیه حدود ۱۰۰ نفری روبرو بوده است.

فضای متفاوت انتخابات

در این میان شور و شعف کودکانی که همراه والدین خود در مدارس و مساجد حضور پیدا کردند، حال و هوای انتخابات را متحول کرده است، کودکانی که در واقع در این صف‌ها مشارکت ملی را تمرین می‌کنند.

بسیاری از این والدین برگه‌های کد انتخابی و نام نامزدهای مورد نظر خود را به فرزندان سپرده اند تا به نوعی این فرزندان که شرایط شرکت در انتخابات را ندارند، هم در این مشارکت ملی فعال باشند.

از دیگر موارد مورد توجه در صف‌های اخذ رای حضور معلولان پای صندوق‌هاست، افرادی پویا که با یاری خانواده‌ها در این انتخابات شرکت کردند تا در انتخاب سرنوشت کشور خود سهیم باشند.

البته ناگفته نماند افراد بسیاری از معلولان در شعب مختلف رای گیری با مشکل می‌توانستند از پله‌ها عبور کنند و در برخی از شعب محلی برای گذر این افراد از پیش تدارک دیده نشده است.

مشارکت سیاسی رای‌ اولی‌ها

در میان مشارکت کنندگان پای صندوق های رای می‌توان گفت که حضور دختران و پسران رای اولی بسیار بیشتر از سایر اقشار جامعه به چشم می‌خورد. جوانانی که مدام صفحه‌های شناسنامه خود را ورق می‌زنند تا اولین کنش سیاسی خود را برای کشور انجام دهند.

افرادی که سال‌ها شرایط حضور در انتخابات را نداشتند، اما امسال با آگاهی و تحقیق در این انتخابات شرکت کردند تا سرنوشت خود را به خوبی رقم بزنند. برخی از این جوانان رای اولی از ساعات ابتدایی اخذ رای به همراه دوستان خود در صف‌ها حاضر شدند و ساعات انتظار در صف‌ها را با سخن گفتن با دوستان خود می‌گذرانند.

آمار رای اولی‌ها ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر است که از این میان یک میلیون و ۹۱ هزار و ۹۴۵ دانش آموز رای اولی امسال آماده شرکت در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری هستند که برای آینده خود تصمیم می گیرند.

اقلیت‌های مذهبی

حضور ایرانیان ارمنی و سایر اقلیت‌های مذهبی در صف‌های اخذ رای از دیگر موارد مورد توجه در این شعب است.

در حوزه انتخابیه تهران، چهار کرسی برای اقلیت های دینی «کلیمی»، «آشوری و کلدانی»، «زرتشتی» و «ارامنه شمال» پیش بینی شده است که هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

بنابر این گزارش، جمعیت رای دهندگان درحال افزایش است، از این رو نگرانی کمبود کاغذ برگه رای دهی در برخی از شعبات احساس می‌شود.

در این خصوص رامین حسنا، رییس شعبه مسجد النبی واقع در خیابان نارمک به ایرنا گفته، به نظر می رسد با نزدیک شدن به ظهر شاهد مشارکت بیشتری از رای دهندگان باشیم.

وی افزود: اکنون میزان تعرفه در این شعبه کافی است، اما به طور حتم در صورت ادامه مشارکت مردم با کمبود برگه رای دهی روبرو می شویم که باید در خواست ارسال مجدد را داشته باشیم.

بنابر آخرین آمار اعلام شده از سوی سید اسماعیل موسوی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تا ظهر امروز بیش از ۹ میلیون نفر در انتخابات شرکت کرده‌اند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری به طور همزمان امروز (جمعه دوم اسفند) در سراسر کشور برگزار شد.

رای دهندگان برای تعیین ۲۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی در ۲۰۸ حوزه انتخابیه و ۷ نماینده مجلس خبرگان رهبری در ۵ حوزه انتخابیه تهران، قم، فارس، خراسان شمالی و خراسان رضوی آرای خود را به صندوق های رای می اندازند.

۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط رای دادن و ۲ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۷۶۶ نفر رای اولی هستند. واجدان شرایط حق رای در استان تهران، ۹ میلیون و ۶۴۴ هزار و ۹۸۱ نفر است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها