دیکتاتور مصر از دانشکده نیروی هوایی تا تخت بیمارستانی در دادگاه

دیکتاتور مصر از دانشکده نیروی هوایی تا تخت بیمارستانی در دادگاه
سه شنبه 6 اسفند 1398 - 18:08

«حسنی مبارک» رئیس‌جمهور اسبق و دیکتاتور مصر، امروز-سه شنبه در سن ۹۱ سالگی درگذشت، به مناسبت درگذشت وی در یادداشت پیش رو، نگاهی به زندگینامه مبارک و مراحل مختلف زندگی می اندازیم.

العالم-مصر

حسنی مبارک حدود سه دهه، رئیس جمهور مصر بود،حکومت وی در این سالهای متوالی شاهد حوادث و تحولات متعددی بود که در نهایت با انقلاب ژانویه 2011 از قدرت برکنار شد.

-وی پس از پیشرفت در نیروی هوایی مصر تا مقام نایب رئیس جمهور بالا رفت و پس از ترور انور سادات در ششم اکتبر 1981 به عنوان چهارمین رئیس جمهوری مصر (پس از پایان دوره پادشاهی در سال 1952 )به قدرت رسید و تا سه دهه رئیس جمهوری مصر ماند و یکی از طولانی‌ترین دوره‌های حکمرانی در جهان عرب را گذراند.

-مبارک در 4 می 1928 در "کفر المصیلح " در استان "المنوفیه" مصر واقع شمال قاهره به دنیا آمد.

-پس پایان تحصیلات متوسطه به دانشکده علوم جنگی در مصر پیوست و پس از اخذ لیسانس در رشته علوم جنگی در سال 1948، مبارک در سال 1950 به دانشکده نیروی هوایی رفت و تحصیلات تکمیلی خود را در آکادمی نظامی"فرونز" شوروی سابق گذراند.

-در سال 1964 به عنوان فرمانده یک پایگاه هوایی در غرب قاهره منسوب شده و به این صورت نام وی در لیست فرماندهان نظامی قرار گرفت.

-پس از شکست مصر و متحدانش در جنگ شش روزه در برابر رژیم صهیونیستی و اتخاذ سیاست تصفیه فرماندهان نیروهای مسلح مصر، مبارک در نوامبر سال 1967 به عنوان مدیر دانشگده نیروی هوایی ارتش منسوب شد.

-در سال 1972 به عنوان به عنوان معاون وزیر دفاع مصر منسوب شد و پیش از آن نیز عهده دار پست ریاست ستاد جنگ نیروی هوایی مصر و فرماندهی نیروی هوایی مصر را برعهده داشت.

-در سال 1973 در برنامه ریزی برای جنگ 6 اکتوبر با رژیم صهیونیستی مشارکت داشت که در نتیجه آن نیروهای مصری با پشتیبانی حملات هوایی از کانال سوئز عبور کردند و خط بارلیو را شکستند، این موفقیت باعث شد که مبارک به یک قهرمان ملی تبدیل شود.

-در سال 1974 حسنی مبارک به مقام سپهبد ارتقا یافت و در سال 1975 انور سادات وی را به عنوان معاونش برگزید.

-مبارک در نقش اساسی در مذاکره با رژیم صهیونیستی و انعقاد توافق کمپ در سال 1978 و "توافق صلح" در سال 1979 ایفا کرد که واکنش های متعددی را در میان مصری ها در پی داشته است.

- پس از ترور انور سادات در ششم اکتبر 1981 در جریان یک مانور نظامی مبارک به ریاست‌جمهوری مصر رسید و در 14 اکتبر همان سال به عنوان رئیس جمهور مصر سوگند یاد کرد.

-طبق قانون سال 1971 مصر که در آن پست ریاست جمهوری در شش سال و بدون محدودیت برای نامزدی مجدد در دوره های بعدی تعریف شده بود، مبارک تا ژانویه سال 2011 کنترل کامل کشور را بر عهده داشت و پیش از قیام مردم مصر به عنوان رئیس جمهوری این کشور از قدرتمندترین حاکمان منطقه به شمار می‌رفت.

-در سال 2011 مصر شاهد تظاهرات گسترده مردمی بود که خواستار برکناری حکومت دیکتاتوری وی بودند، این تظاهرات در 25 ژانویه آغاز شد و در 28 ژانویه حکومت نظامی اعلام شد و نیروهای امنیتی مصر در کوچه و خیابان های این کشور مستقر شدند.

- گسترش دامنهٔ اعتراضات سبب شد تا در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۱ میلادی حسنی مبارک، احمد نظیف را برکنار و احمد شفیق را رسماً به عنوان نخست‌وزیر جدید و عمر سلیمان را رسماً به عنوان معاون رئیس‌جمهور مصر منصوب کرد. عمر سلیمان تا پیش از آن، ریاست سازمان امنیت ملی مصر را بر عهده‌داشت.

-به رغم اعمال فشارهای معترضان مبارک حاضر نبود تا از ریاست جمهوری استعفا دهد و در آخرین ویدئوی خود اعلام کرد که با وجود فشارهای داخلی و خارجی از قدرت کنار نخواهد رفت و فقط قول خواهد داد که در انتخابات آیندهٔ مصر شرکت نداشته‌باشد.

-سرانجام پس از روزها کشمکش و اعتراضات خیابانی و اعتصاب، عمر سلیمان، معاون حسنی مبارک با اعلام خبر استعفای وی، گفت: شورای عالی نیروهای مسلح مصر اداره امور کشور را برعهده خواهد گرفت بسیاری این روز را روز پیروزی انقلاب مصر قلمداد می‌کنند.

-دوماه پس از برکناری مبارک از قدرت، مبارک در محل استقرارش در شهر شرم الشیخ مصر دستگیر شد و در خصوص اتهامات کشتار معترضان، سوء استفاده از قدرت و حیف و میل اموال عمومی تحت پیگرد قضایی قرار گرفت.

-پس از بازشدن پرونده محاکمه وی در دادگاه به همراه پسرانش و حبیب العادلی، وزیر کشور دولت وی و شش نفر از معاونانش در دادگاه، مبارک که اوضاع جسمی وی رو به وخامت بود، در بیمارستان های نظامی مورد مداوای پزشکی قرار گرفت.

-اولین جلسه محاکمه حسنی مبارک و فرزندان و وزیر کشورش در 3 اوت 2011 میلادی برابر با 12 مرداد 1390 در "دانشکده پلیس" شهر قاهره به ریاست قاضی "احمد رفعت" برگزار شد و مبارک در حالی‌که روی برانکارد قرار داشت، توسط آمبولانس به قفسی داخل دادگاه منتقل شد.

-مبارک در حالی در دانشکده پلیس قاهره برای محاکمه حضور یافت که تا پیش از محاکمه آخرین بار وی در این دانشکده تحت عنوان رئیس جمهور مصر حضور پیدا کرده و در آن سخنرانی کرده بود، اما هم اکنون به عنوان یک متهم در این دانشکده حضور می‌یابد تا از اتهامات وارده به خود در کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری دفاع کند.

- در سال 2012 حسنی مبارک به اتهام دست داشتن در کشتار معترضان به حبس ابد محکوم شد و شش نفر از معاونان وی تبرئه شدند.

-مبارک و پسرانش همچنین در دادگاه به اتهام سوء استفاده از قدرت و حیف و میل اموال عمومی مورد محاکمه قرار گرفتند اما صدور احکام دادگاه درخصوص این اتهامات با اعتراضات گسترده مردمی مواجه شد و معترضان معتقد بودند که احکامی که علیه مبارک و پسرانش صادر شده است به حد کفایت نبوده است.

حسنی مبارک در دوران سه دهه‌ای حاکمیت خود بر مصر همواره یکی از ایادی و مزدوران اسرائیل و آمریکا در منطقه به شمار می‌آمد،‌ به گونه‌ای که سرنگونی حکومت وی مصیبتی بزرگ برای تل‌آویو و واشنگتن عنوان شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها