توافق با طالبان، دستاورد یا شکست برای آمریکا؟

توافق با طالبان، دستاورد یا شکست برای آمریکا؟
دوشنبه 12 اسفند 1398 - 08:39

برخی کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، توافق طالبان و واشنگتن را یک دستاورد ضروری و فوری برای ترامپ می دانند که طالبان از آن به نفع خود استفاده می کند.

العالم نظرکده

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند ترامپ مجبور به اجرای این توافق شده زیرا به مردم آمریکا قول داده بود نیروهای امریکایی را از افغانستان عقب بکشد و هم اکنون نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و وعده اش را عملی نکرده است افزون بر آن حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان بار نظامی و مادی سنگینی بر آمریکا دارد و هم اکنون زمان خلاص شدن از این بار فرا رسیده است.

تحلیلگران معتقدند در مقابل، طالبان نیز به دنبال نابود کردن پایگاه های آمریکایی در این کشور است و این توافق را پیروزی برای خود می داند.

برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند این توافق شکستی برای سیاست های آمریکاست زیرا از سال 2001 اعلام کرده است نمی تواند با تروریست ها بر میز مذاکره بنشیند اما امروز این کار را کرده است.

برخی پژوهشگران سیاسی معتقدند این توافق یک پیروزی برای ملت بیزار از جنگ افغانستان است که تنها قربانی عملیات نظامی علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان نیز بوده و تاکید دارند پس از آن چالش های دیگری به ویژه مذاکره افغان ها با یکدیگر و مذاکره ملی رخ خواهد داد.

کارشناسان مسائل آمریکا، توافق طالبان و واشنگتن را توافقی مشکوک و مبهم می دانند و می گویند بندهای این توافق هنوز مشکوک است و این توافق خیلی سریع منعقد شد است تا به عنوان دستاوردی برای سیاست خارجه ترامپ به شمار برود.

کارشناسان تاکید دارند ترامپ در سیاست های خارجی خود در ونزوئلا، ایران و کره شمالی شکست خورده و برای ثبت دستاورد، فقط افغانستان باقی مانده است.

کارشناسان مسائل آمریکا معتقدند گروه های فشار داخلی آمریکا، حضور امریکا در افغانستان را بیهوده می دانند و آمریکا در تحمیل دیدگاه خود در افغانستان ناکام خواهد ماند همانگونه که بریتانیا و اتحادیه جماهیر شوروی شکست خوردند. زیرا افغانی ها ملتی مسلمان هستند که روش و دموکراسی غرب را نمی خواهند از اینرو بر دیدگاه ضرورت عقب نشینی از افغانستان حتی اگر به جنگ داخلی بیانجامد، تاکید دارند.

پربیننده ترین خبرها