فروپاشی آتش‌بس در لیبی/ طرابلس: از حالت دفاعی وارد وضعیت هجومی می‌شویم

فروپاشی آتش‌بس در لیبی/ طرابلس: از حالت دفاعی وارد وضعیت هجومی می‌شویم
سه شنبه 13 اسفند 1398 - 11:15

دولت وفاق ملی لیبی به دنبال حملات نیروهای حفتر به طرابلس اعلام کرد که دیگر امیدی به آتش بس نیست و نیروهایش از حالت دفاعی وارد مرحله هجومی می‌شوند.

العالم - لیبی

«فتحی باشاغا» وزر کشور دولت وفاق ملی لیبی تاکید کرد که دولت او بزودی نیروهای تشکیلات موسوم به «ارتش ملی لیبی» به فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» را که از چند ماه پیش به طرابلس حمله کرده‌اند، بیرون خواهد کرد.

باشاغا گفت: «دولت وفاق ملی و نیروهایش نمی‌خواهند که طرابلس روزانه در معرض بمباران قرار گیرد. و ما این نیروها را به خارج از طرابلس اخراج خواهیم کرد. نیروهای ما به زودی از حالت دفاعی به حالت هجومی درخواهند آمد، زیرا امید به آتش‌بس وجود ندارد».

به گزارش پایگاه خبری روسیا الیوم، او ادامه داد: «روز جمعه بیش از ۶۰ فرموند موشک روی معیتیقه و فرودگاه آن فرود آمد. ۶۰ موشک دیگر هم روز شنبه به طرابلس شلیک شد».

باشاغا گفت: «نیروهای دولت وفاق ملی طی روزهای آتی حمله‌ای نظامی را آغاز خواهند کرد، اما مطمئنا اگر جامعه بین المللی ورود نکند لیبی با بحران انسانی بزرگی روبه رو خواهد شد».

حملات مجدد نیروهای حفتر طی چند روز گذشته به پیرامون طرابلس منجر به بسته شدن فرودگاه معیتیقه تنها فرودگاه فعال در این شهر شده که تحت کنترل نیروهای دولت وفاق ملی قرار دارد.

«غسان سلامه» فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی هم شامگاه دوشنبه اعلام کرد که درخواست استعفای خود را تقدیم «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل کرده است.

فرستاده سازمان ملل در امور لیبی روز شنبه گفته بود که پس از حمله به فرودگاه معیتیقه در طرابلس، آتش‌بس در این کشور به دنبال حملات حفتر علیه طرابلس در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفته است.

او همچنین اشاره کرد که نمایندگان دو طرف لیبیایی اعم از دولت وفاق ملی به رهبری «فایز السراج» و «ارتش ملی لیبی» به رهبری «خلیفه حفتر» نشست ژنو در روز چهارشنبه گذشته را ترک کردند.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب است؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی به نخست وزیری «عبدالله الثنی» و «عقیله صالح» رئیس مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

این کشور از حدود یازده ماه پیش به صحنه درگیری بین نیروهای شرق به فرماندهی خلیفه حفتر و نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست السراج تبدیل شده است. حفتر از حمایت‌ عربستان، امارات و مصر برخوردار است و نیروهای السراج نیز از حمایت‌های قطر و ترکیه برخودارند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها