شیوع گسترده کرونا در عربستان و مسئولیت سازمان بهداشت جهانی

شیوع گسترده کرونا در عربستان و مسئولیت سازمان بهداشت جهانی
سه شنبه 13 اسفند 1398 - 21:07

با وجود درز اخبار متواتر در خصوص شیوع گسترده ویروس کرونا در عربستان سعودی به نظر می‌رسد این کشور با مسدود کردن مجاری اطلاع رسانی سعی دارد مشابه شیوع ویروس مِرس در سال 2012 در این کشور با پنهان‌کاری، از انعکاس ضعف مفرط سیستم بهداشت و درمان عربستان جلوگیری کند.

العالم _ عربستان سعودی

با شیوع ویروس «کووید 19» موسوم به کرونا در تعداد زیادی از کشورهای دنیا، افکار عمومی لحظه به لحظه پیگیر آمار مبتلایان، فوتی‌ها و بهبودیافتگان این بیماری در کشور خود و دیگر کشورها هستند.

متناظر با این عطش اطلاع‌یابی از چند و چون وضعیت کرونا در جهان، برخی کشورها اساسا با جلوگیری از درز هرگونه اطلاعات مربوط به شیوع این بیماری سعی در پنهان‌کاری داشته و فقط به فرافکنی مشغول هستند.

یکی از این کشورها عربستان سعودی است که مدت‌هاست با راه‌اندازی یک مرکز سایبری بسیار مجهز به نام «مرکز اعتدال» و خرید سهام چند ابر رسانه و شبکه اجتماعی بین المللی مانند «بی‌بی‌سی فارسی» و «توئیتر»، فارغ از اوضاع نابسامان جامعه و مردم خود در حوزه‌های مختلف معیشتی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، هم‌سو با سیاست خارجی خصمانه خود سعی در دروغ‌پراکنی و ایجاد جنگ روانی علیه دیگر ملت‌ها به ویژه همسایگان خود دارد.

نمونه بارز این عملیات روانی گسترده، طی ماه‌های گذشته درباره کشورهای عراق، لبنان و ایران رخ داده و اکنون نیز این رژیم تمام تلاش خود را بکار گرفته تا در بستر التهاب به وجود آمده در اثر فراگیری ویروس کرونا، جمهوری اسلامی ایران را منشاء تولید و انتشار این ویروس معرفی و از این رهگذر پازل فشار حداکثری غرب علیه ملت ایران را تکمیل کند.

این در حالی است که رژیم سعودی طی روزها و هفته‌های گذشته کمترین اخباری درباره وضعیت شیوع این بیماری در این کشور منتشر نکرده و با پنهان‌کاری سعی در عبور از مسئله دارد.

این پنهان‌کاری دربار آل‌سعود اما؛ امروز با انتشار گزارشی از سوی روزنامه سعودی «الوطن» به چالش کشیده شد. این روزنامه در گزارش خود می‌نویسد: مطالعات علمی نشان داده است خفاش‌های منطقه ساحلی «جازان» عربستان یکی از عوامل اصلی انتقال انواع ویروس‌ها به حیوان وانسان هستند و عامل اصلی شیوع ویروس مرس در عربستان در سال ۲۰۱۲ نیزخفاش ها بوده‌اند که از طریق آنها به شتر و از این حیوان به انسان منتقل شده است.

«الوطن» ادامه می‌دهد: بر اساس اطلاعات منتشر شده، این خفاش‌ها در دمای مناسب به شدت تکثیر پیدا کرده و اخیرا در مناطق مسکونی و حتی در بیمارستان «ملک فهد» در منطقه «ابوعریش» نیز دیده شده‌اند.

این گزارش در کنار اخباری که دو روز قبل در خصوص آماده‌باش ۲۵ بیمارستان بزرگ در عربستان سعودی برای پذیرش مبتلایان به کرونا منتشر شد، بیان‌گر این واقعیت است که عربستان مشابه سال ۲۰۱۲ و شیوع ویروس مِرس در این کشور در حال پنهانکاری است و اکنون نیز این گمانه تقویت شده که در خصوص شیوع «کووید 19» نیز شرایطی شبیه همان اتفاق در حال وقوع است.

ویروس «مِرس» به عنوان خطرناک‌ترین ویروس خانواده «سارس» که ۳۰ درصد از مبتلایان به آن فوت می‌کنند برای اولین بار در عربستان شکل گرفت. این ویروس در همان سال به دلیل ناتوانی سیستم بهداشتی این کشور منجر به تلفات بسیاری شد اما رژیم سعودی با پنهان‌کاری شدید اجازه نداد واقعیت‌های مربوط به تلفات شیوع این بیماری هویدا شود.

این پنهان‌کاری گسترده دست کم از دو جهت حائز اهمیت است: اول اینکه جان شهروندان این کشور به شدت در خطر است و دوم اینکه عدم اطلاع‌رسانی شفاف در این باره می‌تواند عربستان را به مرکز شیوع این ویروس خطرناک در منطقه خلیج فارس و سپس در سراسر جهان تبدیل کند.

لازم است سازمان بهداشت جهانی بر اساس مسئولیت قانونی خود ضمن اعزام کارشناسان خود به عربستان سعودی واقعیت‌های شیوع ویروس کرونا در عربستان و میزان آمادگی این کشور برای کنترل و درمان مبتلایان را راستی آزمایی کرده و نتیجه آن را به افکار عمومی اطلاع رسانی نماید.


نورنیوز

پربیننده ترین خبرها