معاون وزیر ارتباطات سوریه خواستار مذاکره مستقیم با ترکیه شد

معاون وزیر ارتباطات سوریه خواستار مذاکره مستقیم با ترکیه شد
چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 14:36

معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر اینکه نیروهای ارتش کشورش در استان "ادلب" علیه ترکیه نمی جنگند و با تروریستها در نبرد هستند، خواستار تداوم روند آستانه و مذاکرات مستقیم بین آنکارا و دمشق شد.

العالم ـ سوریه

"بصام ابو عبدالله" معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با روزنامه "آیدینلیک" ترکیه، دو پیشنهاد مبنی بر خاتمه دادن به ترور و فراهم آوردن زمینه بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان و مجادله مشترک دو کشور علیه نیروهایی کرد "پ.ک.ک" و "پ.ی.د" در استان ادلب در شمال سوریه را ارایه کرد.

وی در این گفت وگو با اشاره به دخالتهای حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه پس از شروع بحران در سوریه در ۱۰ سال قبل گفت: برخی در داخل این حزب فکر می کردند که دولت دمشق طی شش ماه سرنگون خواهد شد، ولی ما ۱۰ سال است که مقاومت می کنیم و در طول این ۱۰ سال نیز مساله پناهجویان به صورت یک معضل بزرگ برای حاکمیت حزب عدالت و توسعه درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه سرازیر شدن سیل پناهجویان به ترکیه به دلیل سیاستهای غلط حزب عدالت و توسعه بوده، اضافه کرد: حل این مساله با دشمنی بیشتر با دولت سوریه میسر نمی شود، بلکه حل این مساله با توسل به روند آستانه و دیگر روندهای توافق شده بین دو کشور امکان پذیر است.

عبدالله با اشاره به اینکه روابط ترکیه و سوریه پیش از سال ۲۰۱۰ مدلی برای تمامی کشورهای منطقه بود، این سوال که چه چیزی تغییر یافت را طرح و گفت: چرا افرادی که قبلا به عنوان گردشگر به ترکیه سفر می کردند، این بار به عنوان پناهجو به این کشور رفته اند.

معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه با اشاره به اینکه دولت ترکیه می گوید دولت سوریه را به رسمیت نمی شناسد، افزود: در استانبول سرکنسولگری سوریه که از سوی دولت آن کشور تعیین شده ، فعال است، ما مخالف مردم ترکیه نیستیم، ما مخالف سیاستهای حزب عدالت و توسعه در مورد ادلب هستیم.

وی با تاکید بر اینکه یافتن یک راه حل مشترک به مذاکرات مستقیم بین دولت ترکیه و سوریه و موضعگیری در برابر گروههای تروریست در ادلب وابسته است، به گفت و گوی روسای سازمانهای اطلاعات و امنیت دو کشور در ماههای گذشته اشاره کرد و گفت: این یک دیدار بسیار خوب بود، قبل از آن نیز مسوولان نیروهای امنیتی ترکیه و سوریه دیدارهایی داشتند، ولی بعد از مدتی این تماسها قطع شد.

عبدالله افزود: "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه برای حفظ منافع ملی ما آماده دیدار با مقامات ترکیه است، ولی مواضع خصمانه به نفع هیچ کس نخواهد بود.

معاون وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت: آمریکا جنگ در کشور ما را آغاز کرد و در صدد تجزیه سوریه است و در صورت موفقیت نوبت به تجزیه ترکیه خواهد رسید. دمشق به مذاکره با آنکارا با دید مثبت نگاه می کند، اگر حمایتهای ترکیه از گروههای افراطی قطع شود، راه حل سیاسی پیدا خواهد شد و بحران ادلب نیز فقط از طریق سیاسی قابل حل است .

به گزارش ایرنا، دخالتهای ارتش ترکیه در استان ادلب در شمال سوریه و حمایت از برخی گروههای تروریستی در این استان در هفته های اخیر آتش جنگ در ادلب را شعله ورتر کرده و در این زمینه تاکنون دهها سرباز ترکیه کشته و مجروح شده اند.

پربیننده ترین خبرها