سناریوی محاکمه های ناعادلانه در عربستان سعودی چه زمانی پایان می یابد؟

سناریوی محاکمه های ناعادلانه در عربستان سعودی چه زمانی پایان می یابد؟
پنج‌شنبه 15 اسفند 1398 - 18:27

در سایه نبود استانداردهای بین المللی، دادگاه های عربستان سعودی احکام ظالمانه ای علیه زندانیان آزادی بیان و فلسطینی ها و اردنی های مقیم این کشور پادشاهی به اتهامات سیاسی، از جمله اهانت به ولیعهد بی پروا و موضع ریاض در قبال طرح سازش ترامپ، صادر می کنند.

العالم- عربستان سعودی

فعالان حقوقی تأکید دارند که عدم انتقاد جامعه جهانی و نهادهای مدافع حقوق بشر از دادگاه های عربستان سعودی باعث خواهد شد ریاض حقوق تمام گروه ها و طیف ها در این کشور را نقض کند. این فعالان همزمان از احکام اعدامی، که عربستان سعودی علیه بازداشت شدگان آزادی بیان صادر می کند، و همچنین از سیاست های بن سلمان( ولیعهد) و بازداشت کودکان در القطیف را محکوم کرده اند. فعالان خواستار آن شده اند که حکومت سعودی را به پایبندی به استانداردهای بین المللی در امور قضایی و اداره زندان ها ملزم کنند تا محاکمه های متهمان عادلانه برگزار شود.

سازمان عربی حقوق بشر نیز به نوبه خود تأکید کرده است که این اعتقاد وجود دارد که دادگاه ها در عربستان سعودی علیه فلسطینی ها و اردنی های مقیم جلساتی با مقاصد سیاسی برگزار می کنند که این امر نشات گرفته از عقیده سیاسی مقام های ریاض است.

سازمان مذکور افزود، افرادی که در دادگاه های سعودی به جرم حمایت از قضیه فلسطین و درخواست برای احیای حقوق شان محاکمه می شوند، زندانیان آزادی بیان هستند و نباید حکم اعدام علیه آنها صادر شود. از سوی دیگر، دادگاه ها از طریق صدور چنین احکامی یک پیام واضح به تمامی فلسطینی های مقیم در عربستان سعودی ارسال می کنند مبنی بر اینکه با سیاست ریاض درخصوص قضیه فلسطین و طرح ترامپ مخالفت نکنید!.

سازمان عربی حقوق بشر در ادامه افزود، چنین احکام ظالمانه دادگاه ها موضع واقعی عربستان سعودی درخصوص قضیه فلسطین را برملا می سازد.

طبق اعلام سازمان مذکور، احکام ظالمانه و احکام اعدام همچنین حامل پیامی به جنبش مقاومت اسلامی( حماس) درباره دریافت حمایت از جمهوری اسلامی ایران و همچنین تسلیت گویی به طهران به مناسبت شهادت سردار «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی «قدس» سپاه است.

پژوهشگران سیاسی نیز تأکید دارند که دادگاه های سعودی ویژه فعالان سیاسی همچنین مانع از دسترسی این متهمان به وکیل و ملاقات با خانواده هایشان می شود که چنین رفتاری بدترین ظلم علیه بازداشت شدگان تلقی می شود. آنها افزودند صدور احکام ظالمانه علیه مخالفان و منتقدان طرح ترامپ با استقبال رژیم اشغالگر همراه شده است.

نظر شما چیست؟

آیا عربستان سعودی محاکمه فلسطینی ها و اردنی های مقیم را بدون نظارت جامعه جهانی انجام می دهد؟

چرا عربستان سعودی کودکان و بی گناهان را محاکمه می کند؟

چرا مرکز اروپایی حقوق بشر جنایت اعدام در عربستان سعودی را محکوم نمی کند؟

پربیننده ترین خبرها