حذف رقبا در عربستان در سایه مبارزه با کرونا

حذف رقبا در عربستان در سایه مبارزه با کرونا
شنبه 17 اسفند 1398 - 14:57

العالم _ عربستان سعودی

خبر:

با دستگیری سه شاهزاده دیگر از مدعیان قدرت در سعودی، بن سلمان در آخرین سکوی پرش به سمت پادشاهی قرار گرفت.

تحلیل:

-بعد از ماجرای دوسال پیش دستگیری و زندانی کردن بیش 200 شاهزاده در سعودی توسط بن سلمان، دستگیری های جمعه در حقیقت تکمیل حلقات حذف مخالفین بن سلمان برای جلوس بر تخت پادشاهی است.

-صرف نظر از تحلیل های مختلفی که در خصوص چرایی این اقدام شده است همه این تحلیل ها در این نکته مشترک هستند که با این اقدام و در سایه هر توجیه و بهانه ای بن سلمان اخرین اقدامات وتمهیدات را در حذف مخالفین سلطنت خود برداشته است.

-بن سلمان روزگار ولیعهدی خود را با کابوس جانشینانی طی کرده است که در مقابل چشمانش قرار داده شده اند و به عنوان یک "هوو" این قابلیت برای آنان تعریف شده بود که با یک اشاره امریکا بر مسند سلطنت جایگزین بن سلمان شوند. این اقدام با این توضیح نشان می دهد که ماجرای جمعه بدون هماهنگی با امریکا صورت نپذیرفته است.

-برخی گفته اند حال سلمان رو به وخامت گذاشته و برخی دیگر هم از مبتلا شدن او به کرونا خبر داده اند و این شرایط را بهترین و مناسب ترین زمان برای انجام اخرین تسویه حساب های بن سلمان با رقبا معرفی کرده اند اما صرف نظر از صحت و سقم این اخبار یا گمانه زنی ها، شاید از دیدگاه بن سلمان شرایط جهانی این روزها که همه دغدغه ها را در "مبارزه با کرونا" خلاصه کرده است بهترین زمان برای مبارزه با کروناهای موجود در نظام سلطنتی و مخالفین پادشاهی او را فراهم اورده است.

-اینکه رسانه های سعودی ترجیح به سکوت داده اند به نظر متوجه این مساله باشد که جانب احتیاط را بمنظورانجام اخرین تست اوضاع صورت داده باشند.

-قلبل پیش بینی بودکهحمایت تمام قدترامپ ازبن سلمان درماجرای قتل خاشقچی جسارت بن سلمان را دراین ماجرا مضاعف کرده باشد.

-آنچه از اقدام جمعه بن سلمان استنباط می شود اینکه در روزگار پیش رو در سعودی تحت حاکمیت بن سلمان هر ندای مخالفی محکوم به خفگی خواهد بود و هر انچه بوی رقابت با سلطنت از ان استشمام شود محکوم به حذف خواهد بود. آیا سعودی با این یک دستی قابل تصور است ؟ اگر جواب مثبت باشد تا کی؟

پربیننده ترین خبرها