خودکشی سیاسی مکرون در حمایت از بن سلمان

خودکشی سیاسی مکرون در حمایت از بن سلمان
جمعه 16 اسفند 1398 - 13:45

یک روزنامه فرانسوی، از حمایت های تسلیحاتی رئیس جمهوری فرانسه از رژیم استبدادی عربستان سعودی به عنوان خودکشی سیاسی یاد کرد و نوشت که در سایه چنین وضعیتی، احتمال پاریس موضعی سختگیرانه در مقابل ریاض اتخاذ کند.

العالم- عربستان سعودی

به گزارش العالم، روزنامه "لا تریبون" فرانسه در مقاله ای به بررسی روابط تجاری میان پاریس و ریاض پرداخته و تصریح کرده است که فروش تسلیحات فرانسه به عربستان سعودی اخیرا به تدریج کاهش یافته است به گونه ای که فرانسه در فهرست صادر کنندگان سلاح به این کشور پادشاهی، از ایتالیا، اسپانیا و کره جنوبی قرار گرفته و ایالات آمریکا نیز از گود این رقابت خارج شده است.

این روزنامه فرانسوی افزود فرانسه به عنوان دومین کشور صادرکننده سلاح به عربستان سعودی، تسلیحات این کشور پادشاهی را به صورت سیستماتیک تأمین می کرد ولی این وضعیت، از زمان ولیعهدی "محمد بن سلمان" تغییر کرده است. به نوشته "لا تریبون"، شرکت تسلیحاتی "ODAS" که فروش سلاح میان این دو کشور را تسهیل می‎کند، به درخواست بن سلمان درصدد تصفیه است.

روزنامه مذکور همچنین تأکید کرد که عربستان سعودی دعوت از صنعتگران فرانسوی را برای مشارکت در "مناقصه ها" را متوقف کرده است و ریاض شرکت ناوال گروپ (Naval Group) را درخصوص خرید دو فروند کشتی حمل و نقل دوزیست حذف و یک شرکت اسپانیایی را جایگزین آن کرده است.

"لا تریبون" افزود، در شرایطی که فرانسه برای عادی سازی روابطش با عربستان سعودی تلاش می کند ولی طرف مقابل آن را به وضوح نادیده می گیرد. سفر اخیر وزیر خارجه عربستان سعودی به آلمان به مثابه سیلی بزرگ به فرانسه است. در حالی که پاریس آمریکا و پیگیر مجدانه فروش سلاح به ریاض است شاهزاده "فیصل بن فرحان آل سعود" وزیر خارجه این کشور، آلمان را به لغو ممنوعیت فروش سلاح به کشورش ترغیب می کند.

در ادامه این مقاله آمده است: در سایه چنین وضعیتی، ضرورت دارد فرانسه استراتژی جدیدی وضع کند و به حمایت بلاعوض از ارتش عربستان سعودی پایان دهد.

لاتریبون نوشت: برخی در پاریس درصدد اتخاذ سیاست سختگیرانه در قبال ریاض هستند؛ چرا که "امانوئل مکرون" رئیس جمهوری فرانسه و دولتش به دلیل حمایت از رژیم استبدادی محمد بن سلمان و جنگ سعودی علیه یمن، در معرض انتقادها از سوی افکار عمومی، رسانه ها و نهادهای غیر دولتی قرار گرفته اند.

این روزنامه در پایان نوشت: چنین حمایت بلاعوض از عربستان سعودی خودکشی سیاسی فزاینده است که ممکن است به ویژه با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری 2022، دوام زیادی نداشته باشد.

پربیننده ترین خبرها