آیا آتاتورک عربستان، ترویج سکولاریسم در این کشور را آغاز کرده است؟

آیا آتاتورک عربستان، ترویج سکولاریسم در این کشور را آغاز کرده است؟
يکشنبه 18 اسفند 1398 - 18:11

پژوهشگران سیاسی معتقدند که بن سلمان، آتاتورک عربستان است که سعی می کند به تدریج سکولاریسم را در این کشور رواج دهد.

العالم - عربستان سعودی

پژوهشگران بر این عقیده اند که طرح سکولاریسم سعودی که محمد بن سلمان سعی در ترویج آن دارد، طرحی است که از سال 2007 در انستیتو "رند" آمریکا با عنوان اسلام دموکراتیک و اسلام سکولاریسم تهیه و تدوین شده است.

پژوهشگران سیاسی حرکت بن سلمان برای اجرای این طرح را حرکتی شتابزده می دانند به طوری که در مدت زمانی اندک کل مبانی سنتی حکومت عربستان را به هم ریخت.

پژوهشگران بر این عقیده اند که بن سلمان، حکومت عربستان را تبدیل به موجودی کرده است که می کوشد کبد و قلب و خون و همه ویژگی های حیاتی را از بدن خارج کند و در عین حال، زنده بماند. وی با بازگشت گسترده افراد و اعضای خاندان سلطنتی و افراد بانفوذ، موجی از خشم و نفرت را علیه خود ایجاد کرده است که زمینه را برای سرنگونی وی فراهم خواهد کرد.

کارشناسان سیاسی معتقدند که افسران سی آی ای در همه گلوگاه های حساس این کشور نفوذ کرده و اطلاعات مربوط به امرا و شاهزاده های سعودی را به بیرون درز می دهند.

آنها خاطرنشان کرده اند که محمد بن نایف، عنصر مطلوب سیا است به طوری که مدال بزرگ مبارزه با تروریسم را از آنها دریافت کرده و در عین حال در صف انتظار برای رسیدن به پادشاهی است. به همین دلیل است که بن سلمان با پول و تجارت، سعی در جلب دوستی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و جرد کوشنر، داماد او را دارد تا تخت پادشاهی را برای خود تضمین کند.

کارشناسان امور بین الملل معتقدند که در داخل عربستان مخالفتی با اقدامات و عملکردهای بن سلمان از جمله بازداشت امرای بزرگ سعودی صورت نمی گیرد چون به اعتقاد آنها خط قرمز خاندان حاکم عربستان، از دست دادن حکومت است و برایشان فرقی نمی کند که این حکومت دست چه اشخاصی باشد. بلکه تنها چیزی که برایشان مهم است این است که منافعشان در چارچوب خاندان سلطنتی محفوظ بماند.

کارشناسان امور بین الملل ضمن پیش بینی مرگ ملک سلمان یا در دم مرگ بودن او، تأکید می کنند که در داخل خاندان سعودی، عرفی رایج است که هیچ کس جرأت مخالفت با پادشاه را ندارد مگر آنکه مرده باشد یا در دم مرگ باشد و شاید به همین دلیل است که هیچ یک از تلاش ها علیه بن سلمان تا کنون به نتیجه نرسیده است.

کارشناسان سیاسی معتقدند که بستن جده و مکه به بهانه گسترش ویروس کرونا در واقع تلاشی است برای مهار وهابی ها و مخالفان و جلوگیری از پیوستن آنها به صفوف کودتا علیه بن سلمان. شاهد این مدعا هم این است که جده و مکه بسته شده اند اما مراسم و جشن های تفریحی همچنان به قوت خود باقی است و این امر ثابت می کند که مهار کرونا بهانه است و در واقع، مسأله اصلی جلوگیری از وقوع کودتا علیه بن سلمان است.

پربیننده ترین خبرها