سکوت رسانه های سعودی در قبال دستگیر شدگان روز جمعه چرا؟

سکوت رسانه های سعودی در قبال دستگیر شدگان روز جمعه چرا؟
شنبه 17 اسفند 1398 - 22:00

هرچه بیشتر به رسانه های سعودی مراجعه می شود کمتر خبری از بازداشت شدگان روز جمعه در این کشور یافت می شود این درحالی است که سه بازداشت شده قطعی روز جمعه از معروف ترین شاهزادگان سعودی هستند و یکی از آن ها پیش از بن سلمان ولیعهد سعودی بود که به نفع بن سلمان به زیر کشیده شد اما این مساله چه معنایی دارد؟

العالم _ عربستان سعودی

این مساله نشان می دهد که سانسور رسانه ها در سعودی امری قطعی است و نه تنها در این کشور شفافیت رسانه ای معنایی ندارد بلکه ترس از اطلاع رسانی صادقانه همه قلم ها و منبرهای رسانه ای را محکوم به سکوت کرده است.

جستجو در میان شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توئیتر که در واقع پایگاه هایی برای تبادل اخبار، اطلاعات و تحلیل های شفاف است هم نشان می دهد به دلیل حاکمیت آل سعود به عنوان سهامدار در این رسانه ها جز معدودی از مخالفان نشان دار سعودی کاملا فیلتر شده اند.

در قبال ماجرای دستگیری امرای سعودی دستگیر شده در روز جمعه به نظر می رسد رسانه های سعودی تجربه قتل خاشقچی و همچنین حمله به آرامکو را پیش رو قرار داده باشند در آن ماجراها و ماجراهای مشابه رسانه های سعودی گوش به فرمان بن سلمان شیوه "سکوت مطلق" در برابر واقعیت را پیشه خود کردند هر چند این سکوت در ماجرای اول دوامی چند روزه یافت و در مورد دوم تنها پس از چند ساعت محکوم به شکستن شد.

ماجرای درگیری جهانی با کرونا هم می تواند نگاه سعودی ها را به این مساله معطوف کرده باشد که می توان مساله امیران و شاهزادگان دستگیر شده را ابتدا از اهمیت انداخت و سپس مشمول سناریوهایی مانند خیانت و مبادرت به کودتا و بالمآل حذف از میدان سیاست و حکومت کرد.

دور از ذهن نیست که در این ماجرا اذهان حکومتگران سعودی با خود اندیشیده باشند گذر زمان مانند قصه خاشقچی همه چیز را حل خواهد کرد همچنین احتمال حذف رقبا توسط بن سلمان در هماهنگی با امریکا دور از ذهن نیست به همین خاطر رسانه های سعودی همچنانکه پیشتر ترجیح دادند در مقابل اهانت های مکرر ترامپ به بن سلمان و پدر سکوت کنند در این ماجرا نیز بران شده اند تا گوش به فرمان قصر سلطنتی بمانند

از رفتار حکام سعودی اصلا بعید نیست که طی ساعات اینده اعلام کنند شاهزادگان دستگیر شده همگی به کرونا مبتلا بوده اند و به همین خاطر به قرنطینه فرستاده شده اند.

پربیننده ترین خبرها