گاردین: شاهزاده‌های سعودی دستگیرشده قصد داشتند مانع از پادشاهی بن سلمان شوند

گاردین: شاهزاده‌های سعودی دستگیرشده قصد داشتند مانع از پادشاهی بن سلمان شوند
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 10:07

منابعی به روزنامه گاردین گفته‌اند شاهزاده‌های سعودی دستگیرشده قصد داشتند جلوی پادشاهی احتمالی محمد بن سلمان را بگیرند.

العالم _ عربستان سعودی

وب‌سایت روزنامه گاردین در مطلبی نوشت: دستگیری عجیب دو شاهزاده ارشد سعودی پس از آن رخ داد که آن‌ها صحبت‌هایی را برای استفاده از یک مجمع، به ریاست یکی از خودشان، به منظور جلوگیری از پادشاهی محمد بن سلمان -- ولی‌عهد کنونی -- در صورت بیماری یا مرگ پادشاه عربستان رد و بدل کردند.

سه منبع به گاردین گفته اند که دستگیری شاهزاده احمد بن عبدالعزیز، تنها برادر تنی باقی‌مانده ملک سلمان و محمد بن نایف، ولی‌عهد پیشین، روز جمعه هفته گذشته پس از آن رخ داد که جزئیاتی از گفت‌وگوهای آن‌ها در اختیار دادگاه سلطنتی قرار گرفت.

این دستگیری به فرمان محمد بن سلمان -- ولی‌عهد عربستان -- انجام شده است. آن‌ها متهم هستند کوشیده‌اند از «شورای بیعت» -- که در سال ۲۰۰۷ و به هدف تضمین یک انتقال قدرت بی‌دردسر تشکیل شد -- برای کنار زدن محمد بن سلمان استفاده کنند. این شورا در سال ۲۰۱۷ نقش مهمی در ارتقای قدرت محمد بن سلمان ایفا کرد و از ۳۴ عضو آن، ۳۱ نفر به انتصاب وی به ولی‌عهدی عربستان رأی مثبت دادند.

این باور وجود دارد که شاهزاده احمد یکی از آن ۳ مخالف باشد. او همچنان به عنوان یکی از منتقدان محمد بن سلمان جوان شناخته می‌شود. گفته می‌شود اتهام خیانت بر ضد او و نایف مطرح شده است اما اخباری که از ریاض به گوش می‌رسد، از کاهش احتمالی اتهامات آن‌ها حکایت دارد.

۲ منبع از ۳ منبع گاردین معتقدند شاهزاده‌های دستگیرشده قصد داشتند شاهزاده احمد را به عنوان رئیس شورای بیعت منصوب کنند؛ منصبی که هم‌اکنون خالی مانده است. این اقدام می‌توانست اختیارات ویژه‌ای را به او اعطا کند و تأثیر وی را در مذاکرات خانوادگی، قبیله‌ای و مذهبی منجر به تعیین رهبران سعودی افزایش دهد.

پربیننده ترین خبرها