قوم گرایان؛ دوستان جدید اردوغان

قوم گرایان؛ دوستان جدید اردوغان
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 10:56

انحراف اردوغان از اصول و مبانی حزب عدالت و توسعه و تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به جمهوری و حمله به سوریه و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و استفاده از گروه های تکفیری و قومی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود، همه و همه باعث ایجاد مشکلات اقتصادی بزرگی برای ترکیه شد.

العالم - كشكول

حزب عدالت و توسعه ترکیه که پس از تحقق جهش اقتصادی در ترکیه ظرف ده سال گذشته، تا مدتها در نظر کشورهای عربی و اسلامی به خصوص هواداران اخوان المسلمین، تبدیل به الگو شده بود، روابط سیاسی خود با همسایگان را بر مبنای حسن همجواری و احترام متقابل و عدم مداخله در امور کشورهای دیگر بنا گذاشته بود اما متأسفانه طی دهه دوم از عمر حزب عدالت و توسعه، رجب طیب اردوغان، رئیس این حزب و رئیس جمهور ترکیه، همه اصول و مبانی آن را که باعث تحول و رشد و جهش ترکیه شده بودند را زیر پا گذاشت و منافع محدود حزبی را بر منافع ملی ترکیه ارجحیت داد؛ وی بی توجه به منافع ملی ترکیه، و با رؤیای احیای سیطره و جبروت امپراطوری عثمانی و البته با تفکر محدود و تنگ نظرانه اخوانی، شروع به مداخله آشکار و علنی در امور داخلی دیگر کشورها به خصوص سوریه، لیبی، مصر، تونس و عراق و ... کرد.

اقدام اردوغان در پشت کردن به اصول و مبانی حزب، باعث شد که اندیشمندان و متفکران یکی یکی از اطرافش پراکنده شوند و امروز "علی بابا جان"، متحد برجسته اردوغان و از رهبران سابق حزب عدالت و توسعه خواستار ایجاد حزب سیاسی جدیدی شده است.

وی در توجیه این اقدام گفته است که ترکیه نیازمند یک شروع دوباره است. او همچنین خواستار اصلاحات به منظور تقویت حاکمیت قانون و دموکراسی شده است.

پیش از وی، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر سابق به حمایت و پشتیبانی عبد الله گول، رئیس جمهور سابق و از رهبران قدرتمند سابق حزب عدالت و توسعه، حزب جدیدی را موسوم به "حزب آینده" تأسیس کرده بود تا با حزب عدالت و توسعه رقابت کند.

انحراف اردوغان از اصول و مبانی حزب عدالت و توسعه و تغییر نظام ترکیه از پارلمانی به جمهوری و حمله به سوریه و مداخله در امور داخلی کشورهای منطقه و استفاده از گروه های تکفیری و قومی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود، همه و همه باعث ایجاد مشکلات اقتصادی بزرگی برای ترکیه شد و به تنزل میانگین رشد اقتصادی ترکیه و سقوط بی سابقه ارزش پول ملی این کشور و کاهش فرصت های سرمایه گذاری و اشتغال انجامید. در نتیجه پایگاه مردمی وی تحلیل رفته است به طوری که برای کسب اکثریت پارلمانی چاره ای جز ائتلاف با احزاب قوم گرای ترک برایش باقی نمانده است. این در حالی است که سیاست این احزاب به طور کامل با مشی و مرام احزاب اسلام گرا از جمله حزب توسعه و عدالت به ریاست اردوغان در تناقض است.

پربیننده ترین خبرها