روزنامه سعودی مدعی سفر محرمانه 'حفتر' به سوریه شد

روزنامه سعودی مدعی سفر محرمانه 'حفتر' به سوریه شد
سه شنبه 20 اسفند 1398 - 11:19

یک روزنامه سعودی ادعا کرد، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به سوریه رفته تا برای هماهنگی اقدامات جهت مقابله با تجاوز ترکیه به سوریه و لیبی رایزنی کند.

العالم - لیبی

روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» مدعی شد، خلیفه حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» به صورت محرمانه به سوریه سفر کرده تا زمینه را برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دولت شرق لیبی و دولت سوریه فراهم کند.

این روزنامه در ادامه ادعا کرد، «عباس کامل» رئیس اطلاعات مصر نیز در نیمه هفته گذشته سفری محرمانه به سوریه داشته و با «علی مملوک» رئیس دفتر امنیت ملی سوریه دیدار کرده است.

الشرق‌الاوسط سپس ادعا کرد: هدف مخفی از این تحرکات محرمانه، هماهنگی اقدامات برای مقابله با نقش ترکیه در چند میدان است که مهم‌ترین آنها سوریه و لیبی است. در سایه سفرهای سری و علنی سابق میان مملوک و کامل، قاهره دفتری برای «شورای دموکراتیک سوریه» (شاخه‌ای از معارضان سوری) باز و میان دمشق و کردها میانجیگری کرده، موضوعی که منجر به مقابله با آنکارا شده است.

این روزنامه سپس مدعی اعزام کارشناسان نظامی، امنیتی و نیروهای نظامی سوری توسط سوریه و روسیه به لیبی شد و اعلام کرد: حفتر، دمشق و مسکو این اقدامات را در راستای پاسخ به نقش آنکارا و اعزام هزاران سوری از گروه‌های متحدش (معارضان) به لیبی برای جنگ در کنار نیروهای «فایز سراج» می‌دانند.

هفته گذشته هیأتی از دولت شرق لیبی به سوریه آمدند و با رئیس‌جمهور این کشور «بشار اسد» دیدار کردند و سفارت لیبی در دمشق بازگشایی شد.

لیبی از زمان سرنگونی «معمر قذافی» دیکتاتور سابق این کشور در سال ۲۰۱۱ به دو دولت موازی در شرق و غرب تقسیم شده؛ یکی دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر نیز از حمایت آن‌ها برخوردار است.

مرکز موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»‌ -نزدیک به مخالفان- دیروز (دوشنبه) گزارش کرد که ترکیه طی ساعات آتی گروهی جدید از تروریست‌ها در سوریه را به لیبی اعزام می‌کند.

دیدبان نوشت، این گروه از گروهک «لواء المعتصم» است که در چارچوب اقدام ترکیه در انتقال «مزدوران» به لیبی انجام می‌شود که با روند روزافزون فرار جنگجوها از سوریه به لیبی و از آنجا به اروپا مرتبط است.

ترکیه از حامیان دولت «وفاق ملی»‌ لیبی مستقر در طرابلس (پایتخت) در غرب لیبی است.

فارس

پربیننده ترین خبرها